Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 728-747 of 2363
-
Fotball i kroppsøving. Ein kvalitativ studie av korleis lærarar brukar, og grunngir bruken av, fotball som aktivitet i kroppsøvingsundervisning i ungdomsskulen
(Master thesis, 2020)Det overordna temaet for denne masteroppgåva er fotball i kroppsøving. Fotball og andre ballspel og idrettsaktivitetar har lange tradisjonar som ein sentral del av det elevar møter i kroppsøvingsundervisning. I seinare tid ... -
FoU som arbeidsform i yrkesfaglærerutdanningen
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;1 (1), Journal article; Peer reviewed, 2012)Denne artikkelen bygger på et FoU prosjekt gjennomført ved yrkesfaglærerutdanning i restaurant- og matfag (YFL RM-fag) ved Høgskolen i Oslo og Akershus i perioden april 2011 til mai 2012. Prosjektet hadde flere formål: 1) ... -
FoU-baserte læringsaktiviteter i yrkesfaglærerutdanning: Sammenheng mellom utdanning og profesjonsutøvelse?
(FoU i praksis;12(3), Journal article; Peer reviewed, 2018)Formålet for denne artikkelen er å undersøke i hvilken grad det er sammenheng mellom gjennomførte FoU-aktiviteter i yrkesfaglærerutdanning ved OsloMet og bruk av denne FoU-kompetansen i senere profesjonsutøvelse som ... -
Four Stages of Fitting In: Exploring Identity and Belonging in Three Muslim Young Adult Novels
(Master thesis, 2023)This study looks at identity and belonging in three Muslim American young adult novels using the theory of George Shannon (1988) on how identity and belonging in multicultural literature is a process consisting of four ... -
Fra avskrift til populærvitenskapelig artikkel - mottakerbevissthet som didaktisk grep
(Acta Didactica Norge;9(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Sakpreget skriving i skolen bærer ofte preg av avskrift og har læreren som eneste mottaker. I denne artikkelen vises en annen praksis, der elevene gjør stoffet til sitt, fordi de har noen andre enn læreren å skrive til. I ... -
Fra barnehagepolitikk til barnehagevirkelighet. En studie av politikkens idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet
(Master thesis, 2021)Denne masteroppgaven i barnehagekunnskap handler om den politiske idéverden og barnehagestyreres oppfattede barnehagevirkelighet. Problemstillingen har vært: Hvordan er sammenhengen mellom politiske partiprogrammer og ... -
Fra drop-out til fagbrev
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Frafall fra deltakelse i skole en stor utfordring i Norge, og frafallet er spesielt høyt på yrkesfag. Kritikk om for mye teori og lite relevans på yrkesfaglige linjer har vært et gjentagende tema gjennom flere tiår. Det ... -
Fra fravær til nærvær : Hvordan arbeider ledere i ulike enheter i Bergen kommune for å nå og opprettholde målene i Nærværsprosjektet? Et kvalitativt studie av endringsprosesser knyttet til Nærværsprosjektet
(MAYP 2011;, Master thesis, 2011)I Bergen kommune var sykefraværet utover på 2000 – tallet stadig stigende. Dette på tross av at partene i arbeidslivet sammen med Regjeringen i 2001 undertegnet en Intensjonsavtale som skulle bidra til å redusere sykefraværet ... -
Fra friluftsliv til dypere forståelse: En kvalitativ studie om læreres erfaringer med friluftsliv i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven er skrevet ved Oslomet-storbyuniversitet, fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier. Studieretningen er Grunnskolelærerutdanning for trinn 5-10 med fordypning i kroppsøving. Selv om friluftsliv ... -
Fra grobunn til stengrunn: Kulturrelativismens skjebne i norsk offentlighet
(Norsk Antropologisk Tidsskrift;Årgang 29, nr. 1–2-2018, Journal article; Peer reviewed, 2018-11-28)For antropologer med anlegg for nostalgi vil årene mellom Berlinmurens og Twin Towers’ fall lett fortone seg som fagets gullalder hva samfunnsinnflytelse angår. Gjennom Arne Martin Klausens og Fredrik Barths formidlingstrang, ... -
Fra innvandrer til medstudent og ressurs i undervisningen ved helsefaglig høyskoleutdanning
(Nordic Journal of Vocational Education and Training;5(1), Journal article; Peer reviewed, 2015)Mange opplever det som et nytt fenomen at Norge i stadig større grad blir et flerkulturelt samfunn. Det økende mangfoldet stiller krav til helsepersonellet om at den enkelte helsearbeider øker sin kulturkompetanse og har ... -
Fra maur til kjemper: en teoretisk studie av barns muligheter for utøvelse av aktørskap i begynneropplæringen gjennom tekstskaping i lek og drama
(Master thesis, 2023)Formålet med denne masteroppgaven er å kunne bidra til økt bevissthet og kunnskap om hva barns aktørskap kan innebære og hvordan man kan fremme økt aktørskap i skolens begynneropplæring gjennom meningsfull tekstskaping i ... -
Fra monolog til dialog: Et aksjonsforskningsprosjekt i samarbeid med guidene på Freia
(MAYP;2019, Master thesis, 2019)Denne masteroppgaven er et aksjonsforskningsprosjekt på min arbeidsplass Freialand med mål om å skape en tettere dialog. Problemstillingen er ”Hvordan kan vi forbedre kvaliteten på guidingen gjennom en tettere dialog?” Jeg ... -
Fra ord til handling: Når du blir inspirert – inspirerer du andre
(MAYP;2017, Master thesis, 2017)Den norske fagopplæringsmodellen foregår både i skole og i bedrift, som en 2+2 modell. St. Meld 30, Kultur for læring (2004), signaliserte at det skulle satses på kompetanseutvikling i skolen. Dette for å videreutvikle og ... -
Fra personlig erfaring til kollektiv kunnskap: Hvordan kunnskapsdeling kan øke kompetansen hos ambulansearbeidere
(MAYP;2012, Master thesis, 2012)Prosjektet handler om kunnskapsdeling. Om hvordan man får personlig utvikling og økt kompetanse ved å dele erfaringer og kunnskap med kolleger. Teorien som ligger til grunn hører inn under det sosialkonstruktivistiske ... -
Fra student til lærer: Musikklæreres syn på faget og deres overgang fra utdanningen til yrket
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne avhandlingen stammer fra en opplevelse av at den utøvende biten av musikkfaget får mest fokus i skolen. I tidligere forskning kommer det frem at nyutdannede lærere mener at det å spille musikk er det ... -
Fra student til lærer: Musikklæreres syn på faget og deres overgang fra utdanningen til yrket
(Master thesis, 2022)Bakgrunnen for denne avhandlingen stammer fra en opplevelse av at den utøvende biten av musikkfaget får mest fokus i skolen. I tidligere forskning kommer det frem at nyutdannede lærere mener at det å spille musikk er det ... -
Fra tradisjonell organisasjonsmodell til resultatenhetsmodell hvordan opplever tilsatte i barnehagen den nye organisasjonsmodellen?
(FoU i praksis;2012, Chapter; Peer reviewed, 2013-04-22)Omorganisering fra tradisjonell organisasjonsmodell til resultatenhetsmodell handler blant annet om nye lederstillinger og ny arbeidsdeling. Problemstillingen som vi ser nærmere på i denne artikkelen er som følger: Hvordan ... -
Fra utdanning til arbeid : Rapport om arbeid og videreutdanning blant tidligere studenter ved yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag
(2015)Den treårige yrkesfaglærerutdanningen i restaurant- og matfag ved HiOA startet høsten 2000. I de 15 årene som er gått er det uteksaminert 12 kull med til sammen 245 studenter. Av disse 245 studentene har 175 valgt å delta ...