Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Title
Now showing items 137-156 of 2363
-
The belief in outdoor play and learning
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Norwegian kindergartens traditionally use outdoor environments for play and learning also for the youngest children regardless of the season. This research examines the assumptions and priorities underlying teachers’ work ... -
Benchlearning - an action research program for transforming leadership and school practices
(Educational Action Research;Published online 22 Jan 2019, Journal article; Peer reviewed, 2018-12-28)In this paper, we investigate how a Benchlearning program for principals in Norway and Sweden supports changes in Norwegian principals’ leadership practices. The program design builds on principles for practical action ... -
The best way to conduct intervention research: methodological considerations
(Quality and quantity;, Journal article; Peer reviewed, 2012-01-13)This article is a theoretical contribution to the debate about which qualitative interventionmethodology is best suited to building stronger partnerships between researchers and practitioners in educational research. In ... -
«Bestefar er også kanin». Engasjement og deltakelse i litterære samtaler på 7.trinn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke på hvilken måte den litterære samtalens organiseringsform kan påvirke deltakelse og engasjement hos elever på 7. trinn. Oppgaven tar for seg en lærerstyrt litterær ... -
Bestyrkende faktorer som fremmer en positiv overgang fraskole til varig arbeidslivstilknytning for elever ilærekandidat-ordningen.
(Journal article; Peer reviewed, 2017)Abstract Introduction: This study deals with young people receiving special needs education in schools and their transition to lasting employment in private or public sector. Through a qualitative approach, the article ... -
Betraktninger om omsorg gjennom cafédialoger og tekster
(Master thesis, 2010)After many years of experience from the field of preschool education and of being concerned with several issues related to children and families, we've come across many questions related to the term care. And, in particular, ... -
Betydningen av arbeidserfaring for skoleprestasjon
(MAYP;2021, Master thesis, 2021)Bakgrunnen for denne masteroppgaven er min undring over noen få elevers sterke motivasjon for å prestere på skolen. Jeg ønsket å identifisere faktorer som påvirket denne gode prestasjonen for å se om noe kunne være overførbare ... -
Betydningen av utvidet oppmerksomhet på samarbeid i plantiden for å muliggjøre utvikling av profesjonelt skjønn hos barnehagelærere - En kvantitativ studie av samarbeid i plantiden
(Master thesis, 2022)I denne masteroppgaven har jeg sett på hvordan barnehagelærere benytter den tariffestede plantiden til samarbeid for å utvikle sitt profesjonelle skjønn. I forbindelse med innføring av styrket pedagognorm i 2018, økte ... -
Betydningsfulle forhold for yrkesfaglærerens kompetanseutvikling i profesjonsfelleskapene. Psykologisk trygghet gir økt kompetanse?
(Master thesis, 2023)Masteroppgaven representerer et ønske om å få kunnskap om kompetanseutvikling hos yrkesfaglæreren gjennom deres praksis – og profesjonsfelleskapene. Yrkesopplæringen i norsk skole har ved reformer erfart strukturelle ... -
Bildung and critical thinking in the LK20 and educational policy documents by OECD
(Master thesis, 2022)This thesis explores the concepts Bildung and critical thinking through a document analysis of educational policy documents. The foundation for the analysis consists of a brief historical background of Bildung, its use ... -
Bilfagopplæring : et samarbeid mellom skole og bedrift : Hvordan kan bilfagopplæringen utvikles gjennom et samarbeid mellom skole og bedrift?
(Master thesis, 2009)Denne oppgaven er en Masteroppgave i Yrkespedagogikk ved Høgskolen i Akershus, utarbeidet gjennom et fireårs deltidsstudie fra 2005 – våren 2009. Oppgavens siktemål var å ha fokus på ”Bilfagopplæring – gjennom samarbeid ... -
Black Heroines in Young Adult Fiction
(Master thesis, 2022)This thesis investigates Tomi Adeyemi’s Children of Blood and Bone (2018), Namina Forna’s The Gilded Ones (2021), and Tracy Deonn’s Legendborn (2020). All three books take the marginalized position of the Black woman making ... -
Bli med inn i teksten. Aksjonslæring på mellomtrinnet med høytlesning som utgangspunkt for arbeid med litterær kompetanse
(Master thesis, 2023)Mitt engasjement som lærer gjelder hele eleven og hens erfaringsverden og mitt mandat er å finne elevens potensiale og fremme elevens utvikling. For meg blir den naturlige konsekvensen å dyrke frem en leseglede i et ... -
The Blindness of Focusing. Pragmatic theories of communication and the challenge of validation
(Reconceptualizing Educational Research Methodology;5(2), Journal article; Peer reviewed, 2014)In this theoretical article it is argued that certain pragmatic approaches to language and communication are necessary to take into consideration when validating cultural, immanent 'objects' or cultural utterances. It is ... -
Block-based programming and computational thinking in a collaborative setting: A case study of integrating programming into a maths subject
(Peer reviewed; Journal article, 2022)Block-based programming and computational thinking (CT) have undergone a revival in K–12 education, and the article addresses the following research question: In what ways can block-based programming be integrated into ... -
Blogg og wiki i arbeid med barnelitteratur i lærerutdanningen -Integrering av digital kompetanse i norskfaget
(Texter om svenska med didaktisk inriktning;, Journal article; Peer reviewed, 2011)Artikkelen presenterer resultater fra et fou-prosjekt på et videreutdanningskurs i lesing for grunnskolelærere 2009/2010, der studentene brukte blogg og wiki i arbeidet med barnelitteratur. Målet var todelt: studentene ... -
Blurred Lines: The Ambiguity of Disparaging Humour and Slurs in Norwegian High School Boys’ Friendship Groups
(Young;, Peer reviewed; Journal article, 2021-04-25)This article examines the use of disparaging humour and slurs in Norwegian high school boys’ friendship groups to shed light on the complexity of adolescent males’ friendships and everyday socialization through a phenomenon ... -
Blurring Boundaries: Balancing between Distance and Proximity in Qualitative Research Studies With Vulnerable Participants
(International Journal of Qualitative Methods (IJQM);21, Peer reviewed; Journal article, 2022-05-02)Qualitative researchers who conduct in-depth interviews with vulnerable participants may experience certain challenges related to the vulnerability of their research subjects. Obtaining upsetting personal narratives may ... -
Boakjølsnegl kan begrense forekomster av brunskogsnegl på grunn av sin atferd og munnanatomi
(Fauna;Vol. 67 (3–4), Journal article; Peer reviewed, 2014)Brunskogsnegl Arion vulgaris er regnet som en av de verste invaderende artene på det europeiske kontinentet, og vil trolig være i stand til å spre seg til langt nord i Norge (Rabitsch 2006, Hatteland mfl. 2013). Arten ... -
Bodily Play in the After-School Program: Fulfillment of Intentionality in Interaction between Body and Place
(American Journal of Play;3 (3), Journal article; Peer reviewed, 2011)This article investigates the relationship between children in an after-school program (ASP) and the places where they play. It focuses on the kind of bodily play the children themselves choose and control. The author ...