Blogg og wiki i arbeid med barnelitteratur i lærerutdanningen -Integrering av digital kompetanse i norskfaget
Journal article, Peer reviewed
Åpne
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10642/1140Utgivelsesdato
2011Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
Bjarnø, V. & Michaelsen, E. (2011). Blogg og wiki i arbeid med barnelitteratur i lærerutdanningen -Integrering av digital kompetanse i norskfaget. Texter om svenska med didaktisk inriktning http://forskning.edu.uu.se/smdi/konferenser/sodertorn2010.pdf?-session=ACCESS:9E2477CA0578c1926FjwTXD96804Sammendrag
Artikkelen presenterer resultater fra et fou-prosjekt på et videreutdanningskurs i lesing for grunnskolelærere 2009/2010, der studentene brukte blogg og wiki i arbeidet med barnelitteratur. Målet var todelt: studentene skulle kunne bruke digitale medier i eget studiearbeid, og de skulle prøve ut web 2.0 i egen praksis. Resultater fra prosjektet, innhentet gjennom observasjon, tekststudium, spørreundersøkelse og gruppeintervju, viser at et flertall av studentene ser nytten av og er positive til bruk av web 2.0 i studiearbeid og undervisningspraksis. I den norske læreplanen, Kunnskapsløftet 2006, er digital kompetanse en av fem grunnleggende ferdigheter. Senere tids forskning peker imidlertid på mange utfordringer knyttet til integrering av IKT i grunnskolen. Digitale medier gir nye muligheter for informasjonsinnhenting, kommunikasjon og publisering. Dette krever at lærere har innsikt i ulike verktøy og bruksområder, og at de er oppdatert på kildekritikk, opphavsrett og personvern, slik at de kan bistå elevers tilegnelse av digitale ferdigheter på en kunnskapsbasert kritisk måte.