Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBjarnø, Vibeke
dc.contributor.authorMichaelsen, Eva
dc.date.accessioned2012-03-02T09:57:39Z
dc.date.available2012-03-02T09:57:39Z
dc.date.issued2011
dc.identifier.citationBjarnø, V. & Michaelsen, E. (2011). Blogg og wiki i arbeid med barnelitteratur i lærerutdanningen -Integrering av digital kompetanse i norskfaget. Texter om svenska med didaktisk inriktningen_US
dc.identifier.isbn978-91-637-0092-7
dc.identifier.issn1651-9132
dc.identifier.otherFRIDAID 828025
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10642/1140
dc.description.abstractArtikkelen presenterer resultater fra et fou-prosjekt på et videreutdanningskurs i lesing for grunnskolelærere 2009/2010, der studentene brukte blogg og wiki i arbeidet med barnelitteratur. Målet var todelt: studentene skulle kunne bruke digitale medier i eget studiearbeid, og de skulle prøve ut web 2.0 i egen praksis. Resultater fra prosjektet, innhentet gjennom observasjon, tekststudium, spørreundersøkelse og gruppeintervju, viser at et flertall av studentene ser nytten av og er positive til bruk av web 2.0 i studiearbeid og undervisningspraksis. I den norske læreplanen, Kunnskapsløftet 2006, er digital kompetanse en av fem grunnleggende ferdigheter. Senere tids forskning peker imidlertid på mange utfordringer knyttet til integrering av IKT i grunnskolen. Digitale medier gir nye muligheter for informasjonsinnhenting, kommunikasjon og publisering. Dette krever at lærere har innsikt i ulike verktøy og bruksområder, og at de er oppdatert på kildekritikk, opphavsrett og personvern, slik at de kan bistå elevers tilegnelse av digitale ferdigheter på en kunnskapsbasert kritisk måte.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherNationella nätverket Svenska med didaktisk inriktningen_US
dc.relation.ispartofseriesTexter om svenska med didaktisk inriktning;
dc.subjectGrunnskolenen_US
dc.subjectLærereen_US
dc.subjectVidereutdanningen_US
dc.subjectBloggeren_US
dc.subjectWikieren_US
dc.subjectDigital kompetanseen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVidereutdanningen_US
dc.titleBlogg og wiki i arbeid med barnelitteratur i lærerutdanningen -Integrering av digital kompetanse i norskfageten_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.identifier.doihttp://forskning.edu.uu.se/smdi/konferenser/sodertorn2010.pdf?-session=ACCESS:9E2477CA0578c1926FjwTXD96804


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel