Blar i Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) på tittel
Viser treff 1038-1057 av 2363
-
Industribedrifter som rekrutteringsarena
(MAYP;2020, Master thesis, 2020)Få elever søkte VG2 Industriteknologi i Oslo året 2018. Det førte til at det ikke ble satt i gang en VG2-klasse og at det dermed ikke ble utdannet noen elever på denne linja i skoleåret 2018/2019 i Oslo. Industrien i Oslo ... -
An Infant's Question on COVID-19 and Music: Should I Attend My Online Classes?
(Frontiers in Psychology;October 2021 | Volume 12 | Article 771050, Peer reviewed; Journal article, 2021)In the last few months, we all have faced a profound challenge to balance our lives amidst fighting the COVID-19 pandemic. The reactions to this coronavirus pandemic have no doubt affected all aspects of our everyday ... -
Ingen spøk. En studie av religion og humor
(Book; Peer reviewed, 2019-06-20)Hva mener nordmenn om religionshumor? Hvilke vurderinger gjør komikere i forbindelse med humor om religion? På hvilken måte fremstilles religionshumor i dagens mediehverdag? Hvordan forholder ulike religiøse miljøer seg ... -
Inkluderende opplæring - En kvalitativ studie av hvordan lærere, gjennom skolens kollektive profesjonsutvikling, fremmer inkluderende læringsmiljø
(Master thesis, 2021)Kunnskapsløftet 2020 stiller krav til at skolen skal legge til rette for «inkluderende læringsmiljø som fremmer helse, trivsel og læring for alle» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Men på hvilken måte bør dette skje? Er det ... -
Inkluderende undervisning ved høytlesning av bildebok
(Master thesis, 2022)I denne oppgaven har vi undersøkt hvordan høytlesning av bildebok kan bidra til inkluderende undervisning i begynneropplæringen. I tillegg har vi undersøkt ulike årsaker til at bildeboka er en lite utnyttet ressurs i ... -
Inkludering av elever med fysisk funksjonsnedsettelse i kroppsøving En kvalitativ studie om kroppsøvingslæreres erfaring med inkludering av elever med fysisk funksjonsnedsettelse i kroppsøving
(Master thesis, 2023)Studiens hensikt er å undersøke kroppsøvingslæreres erfaring med inkludering av elever med fysisk funksjonsnedsettelser i ordinær kroppsøvingsundervisning. Bakgrunn for valgt tema er at det i tidligere forskning har blitt ... -
Inkludering av minoritetsspråklige elever med lav forståelse av norsk i ordinær undervisning
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven i spesialpedagogikk undersøker hvordan lærere tilpasser undervisningen for å inkludere elever med lav forståelse av norsk i ordinær undervisning. Den inkluderende skole er presisert i skolepolitiske ... -
Inkludering i den matematiske samtalen - En kvalitativ studie av fire læreres arbeid for inkludering i den matematiske samtalen
(Master thesis, 2023)Denne masteroppgaven har som formål å belyse hvordan lærere forstår begrepet inkludering, og hvordan de arbeider for å inkludere elevene sine i den matematiske samtalen. For å svare på problemstillingen har det blitt brukt ... -
Inkluderingsbegrepet under utvikling? En analyse av de norske læreplanverkene L97, LK06 og LK20
(Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk;Volum 8 | 2022, Peer reviewed; Journal article, 2022-08-26)Etter Salamanca-erklæringen i 1994 om inkluderende opplæring er inkluderingsbegrepet – og tilstøtende begreper – flittig anvendt både globalt og nasjonalt. Det er likevel betydelig uklarhet om hva inkludering kan bety, ... -
Innendørs risikofylt lek – et bidrag til spenning og variasjon i barnehagens lekemiljøer
(Journal for Research in Arts and Sports Education;Vol. 4 | No. 2 | 2020: Fysisk aktivitet, kropp og bevegelse i barnehagen, Peer reviewed; Journal article, 2020-12-28)Risikofylt lek er en form for lek som kan bidra til både barns trivsel og utvikling, men som det er lite forsket på. I denne studien har vi undersøkt ulike aspekter ved risikofylt lek i barnehagers innemiljø. Studien baserer ... -
Innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving: En kvalitativ forskning om kroppsøvinglæreres meninger om og erfaringer med innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving
(Master thesis, 2021)Oppgaven retter søkelyset mot kroppsøvingslæreres meninger og erfaringer om innsats som vurderingsgrunnlag i kroppsøving. Bakgrunnen for denne studien er at det er relativt lite forskning om innsats og at kroppsøvingslærere ... -
Innspill til Faglig råd for restaurant- og matfag om fremtidig organisering av yrkesopplæringen i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
(Others, 2016-03)Yrkesfaglig utvalg for reiseliv, matproduksjon og primærnæringen leverte i mars 2016 en rapport med anbefalinger knyttet til organisering og innhold i opplæringen til nevnte næringer. Som lærerutdanning vil yrkesfaglære ... -
Innspill til SRY om fremtidig organisering av yrkesopplæringen i utdanningsprogrammet restaurant- og matfag
(Other, 2016-09)Dette innspillet er basert på Utdanningsdirektoratets rapport «Gjennomgang av det yrkesfaglige utdanningstilbudet. Utdanningsdirektoratets anbefalinger til Kunnskapsdepartementet. Utkast – 29.08.2016». Som lærerutdanning ... -
An Inquiry into the Implementation of the Competency-Based Curriculum (2017) in Primary Schools in Mombasa, Kenya
(Master thesis, 2023)According to Fein (2015), as cited in (Isaboke, Wambiri, & Mweru, 2021, p. 72), the competency-based medium of instruction was first implemented in teacher education in America in the1970s. Many countries developed it after ... -
Inquiry-based chemistry education: a systematic review
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The aim of this article is to examine research on inquiry-based chemistry education in primary and secondary schools to discuss how it is addressed in the research literature. A systematic review was conducted, including ... -
Inquiry-based chemistry education: a systematic review
(Peer reviewed; Journal article, 2023)The aim of this article is to examine research on inquiry-based chemistry education in primary and secondary schools to discuss how it is addressed in the research literature. A systematic review was conducted, including ... -
Inquiry-based science education in science teacher education: a systematic review
(Journal article; Peer reviewed, 2023)Inquiry is central in science education and therefore also in pre-service teacher (PST) education. In this systematic review of 142 empirical articles, we examine research on inquiry-based science education (IBSE) in teacher ... -
Inside Electoral Democracy : Gift-Giving and Flaunting in Political Campaigning in Cameroon
(Journal of Asian and African Studies;45 (4), Journal article; Peer reviewed, 2010-08-09)This article focuses on political electoral campaigning in a given town in Cameroon. The intention is to bring about a deeper understanding of the nature of ‘democracy’ and its implications for political power sharing and ... -
Instruction vs. emergence on r/place: Understanding the growth and control of evolving artifacts in mass collaboration
(Computers in Human Behavior;Volume 122, September 2021, 106845, Peer reviewed; Journal article, 2021-04-28)In April 2017, Reddit hosted an online social experiment in mass collaboration that consisted of placing graphical (1-pixel) tiles on a 1000 by 1000-pixel canvas. A simple design rule instructed each person to place one ... -
Integrating Human-Centered Artificial Intelligence in Programming Practices to Reduce Teachers’ Workload
(CEUR Workshop Proceedings;Proceedings of CoPDA2022 - Sixth International Workshop on Cultures of Participation in the Digital Age: AI for Humans or Humans for AI?, Conference object, 2022)Abstract 1 Artificial intelligence (AI) has impacted every industry, including the education sector. In this position paper, we explore how human-centered AI (HCAI) can be integrated in programming activities in school ...