Browsing Fakultet for lærerutdanning og internasjonale studier (LUI) by Subject "Kjønn"
Now showing items 1-14 of 14
-
Deltakelse og Dynamikker - Hvordan identitet, posisjonering og agency påvirker jenters deltakelse i helkalssesamtaler i matematikk
(Master thesis, 2022)Hensikten med dette masterprosjektet, er å undersøke hvilke kjønnsforskjeller som kommer til syne i helklassesamtale i matematikk, og hvordan eventuelle forskjeller kan belyses. Vi vil kaste lys over noe vi mener er et ... -
Elevers argumentasjon i arbeid med matematisk bevis – argumentasjonsformer, årsaker og kjønn
(Master thesis, 2022)Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan elever beviser på barneskolen, med spesifikt fokus på elever på 5. trinn. Det er brukt en kvalitativ tilnærming med observasjon og elevtekstanalyse. Elever fra to ... -
En kvalitativ analyse av identiteten til gutter som strever med matematikkfaget
(Master thesis, 2021)Formålet med masteroppgaven er å se undersøke hva slags identitet gutter som strever med matematikkfaget uttrykker. Ulike perspektiver på identitet vil bidra til å nyansere identitetsbegrepet, og vil gi en rik forståelse ... -
En kvalitativ undersøkelse av jenters selvoppfatning i kjønnsdelt og kjønnsblandet kroppsøving på ungdomsskolen
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Dette forskningsprosjektet har sett på jenters selvoppfatning i kjønnsdelt og kjønnsblandet kroppsøving på ungdomsskolen. Hensikten med studien har vært å belyse hvorvidt kjønnsdelt versus kjønnsblandet kroppsøving som ... -
Jenter og kroppsøving. Hvordan kan en aktivistisk tilnærming bedre jenters erfaring med kroppsøvingsfaget?
(Norsk pedagogisk tidsskrift;Årg 104, nr 4, Journal article; Peer reviewed, 2020-12-14)Artikkelen viser til et forskningsprosjekt hvor formålet var å prøve ut en ny didaktisk tilnærming til kroppsøvings- faget. Denne nye tilnærmingen, aktivistisk tilnærming, er en didaktisk modell utviklet av Oliver og Kirk ... -
Kjønn i kroppsøving - En kvalitativ studie av kroppsøvingslæreres forståelse av kjønn og kjønnsstereotypier i kroppsøvingsfaget
(Master thesis, 2021)Gjennom min studie fokuserte jeg på kroppsøvingslæreres forståelse og erfaringer med kjønn i kroppsøving. Dette gjorde jeg gjennom å utforske kroppsøvingslæreres planlegging, organisering, valg av aktivitetsinnhold, syn ... -
Kjønn i kroppsøving: En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere i ungdomsskole og videregående skole sine oppfatninger om kjønn
(Master thesis, 2020)Hensikten med denne studien var å undersøke hvilke oppfatninger kroppsøvingslærere har om kjønn, og hvordan de forholder seg til kjønn i sin undervisningspraksis. Utvalget bestod av seks kroppsøvingslærere, tre kvinner og ... -
Kjønn i kroppsøvingsfaget: En studie om elevenes erfaringer av kjønn i kroppsøvingsfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)I denne studien undersøker jeg hvordan ungdomsskoleelever erfarer kjønn i kroppsøvingsfaget. Gjennom min studie har jeg intervjuet syv elever, både jenter og gutter i en 10.klasse i Oslo. Oppgaven baserer seg på en ... -
Kjønn på dagsorden: Et ikketema i yrkesfaglærerutdanningene?
(Skandinavisk tidsskrift for yrker og profesjoner i utvikling;Vol. 5, No. 1 2020, Peer reviewed; Journal article, 2020-11-06)Hensikten med denne artikkelen er å sette kjønn på dagsordenen i yrkesfaglærerutdanningene. Som lærerutdannere ønsker vi å belyse hvordan perspektivet på kjønn og mangfold ivaretas i planverket for yrkesfaglærerutdanningene ... -
Likestilling er jo på mange måter litt utdatert: En kvalitativ studie av læreres forståelse av likestilling mellom jenter og gutter i kroppsøvingsfaget
(SKUT;2019, Master thesis, 2019)Hensikten med denne studien er å belyse et utvalg læreres forståelse av likestilling mellom kjønn i kroppsøvingsfaget. Hovedfokuset vil være hvordan lærerne tolker og ivaretar læreplanens likestillingsideologi i praksis, ... -
Likestilt og forskjellig? Om menn og likestilling i barnehagen
(Nordisk barnehageforskning;9, Journal article; Peer reviewed, 2015-03-28)Artikkelen belyser målsettingen om 20 prosent menn i norske barnehager som bidrag til å fremme likestilling i barnehagen. Vi har gjennomført to undersøkelser som viser at det eksisterer ulike forventinger til menn og kvinner ... -
Musikkfaget i norsk grunnskole: Læreres kompetanse og valg av undervisningsinnhold i musikk
(Journal article; Peer reviewed; Journal article, 2016)Denne artikkelen presenterer resultater fra en spørreundersøkelse om grunnskole læreres kompetanse i musikk og deres valg av undervisningsinnhold i musikkfaget i grunnskolen. Dermed bidrar ... -
Sugar dating: Unge kvinners dilemmaer i Otjiwarango, Namibia
(Student paper, others, 2017)At påbegynde et projekt der omhandler et intimt felt, såsom sugar dating, kræver at man gør sig store overvejelser om hvilken indgangsvinkel man vil tage. Hver gang man gør sig et valg gør man samtidig massevis af fravalg. ... -
Å undervise om kjønn med skjønn
(Master thesis, 2022)Denne masteroppgaven tar for seg kjønn, kjønnsroller, stereotypi og seksualitet i musikkfaget. Utgangspunktet for oppgaven er læreplanen i musikk fra fagfornyelsen 2020. Problemstillingen er som følger, «hvordan kan ...