dc.contributor.author | Backe-Hansen, Elisabeth | |
dc.contributor.author | Walhovd, Kristine B. | |
dc.contributor.author | Huang, Lihong | |
dc.date.accessioned | 2020-11-06T14:16:01Z | |
dc.date.accessioned | 2021-04-30T07:30:30Z | |
dc.date.available | 2020-11-06T14:16:01Z | |
dc.date.available | 2021-04-30T07:30:30Z | |
dc.date.issued | 2014-03 | |
dc.identifier.isbn | 978-82-7894-505-6 | |
dc.identifier.issn | 1893-9503 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/20.500.12199/6437 | |
dc.description.abstract | Denne kunnskapsoversikten er en oppdatering av en tilsvarende oversikt som ble gjennomført av NOVA i 2008 (Bakken, Borg, Hegna og Backe-Hansen, 2008). Den gangen var oppmerksomheten primært rettet mot skolens bidrag til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner, mens fokus i denne rapporten i større grad har vært rettet mot ulike forståelser av årsaker og hva som opprettholder de observerbare forskjellene. Det har også vært viktig å undersøke om det har skjedd endringer i kunnskapsgrunnlaget og forståelsen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner i løpet av de årene som har gått.
Rapporten har følgelig hatt tre problemstillinger:
• Hva viser undersøkelser om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner?
• Hva sier forskningen om årsaker til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner?
• Hva gjøres for å motvirke kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner, og har slike
tiltak noen effekt? | en |
dc.language.iso | nb | en |
dc.publisher | Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA), OsloMet – Oslo Metropolitan University | en |
dc.relation.ispartofseries | NOVA Rapport;2014:05 | |
dc.subject | Kjønnsforskjeller | en |
dc.subject | Skoleprestasjoner | en |
dc.title | Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. En kunnskapsoppsummering | en |
dc.type | Research report | en |
fagarkivet.source.pagenumber | 155 | en |