Kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner. En kunnskapsoppsummering
Abstract
Denne kunnskapsoversikten er en oppdatering av en tilsvarende oversikt som ble gjennomført av NOVA i 2008 (Bakken, Borg, Hegna og Backe-Hansen, 2008). Den gangen var oppmerksomheten primært rettet mot skolens bidrag til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner, mens fokus i denne rapporten i større grad har vært rettet mot ulike forståelser av årsaker og hva som opprettholder de observerbare forskjellene. Det har også vært viktig å undersøke om det har skjedd endringer i kunnskapsgrunnlaget og forståelsen av kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner i løpet av de årene som har gått.
Rapporten har følgelig hatt tre problemstillinger:
• Hva viser undersøkelser om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner?
• Hva sier forskningen om årsaker til kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner?
• Hva gjøres for å motvirke kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner, og har slike
tiltak noen effekt?