Show simple item record

dc.contributor.authorHansen, Tore
dc.contributor.authorHeløe, Leif Arne
dc.contributor.authorMyrvold, Trine
dc.contributor.authorToresen, Jøran
dc.contributor.authorWinsvold, Marte
dc.date.accessioned2020-06-21T16:32:51Z
dc.date.accessioned2021-04-29T13:18:10Z
dc.date.available2020-06-21T16:32:51Z
dc.date.available2021-04-29T13:18:10Z
dc.date.issued2003
dc.identifier.isbn82-7071-428-3
dc.identifier.issn1502-9794
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/5803
dc.description.abstractRapporten tar opp hvilke hensyn det er som legitimerer kommunesammenslutninger. Det trekkes et skille mellom hensynet til demokratiske verdier og borgereffektivitet på den ene sida og hensynet til effektiv tjenesteyting eller systemkapasitet på den andre sida. Analysene viser at det er små forskjeller i borgereffektivitet eller demokratiske kvaliteter mellom små og store kommuner. Mens ideologisk argumentasjon om demokratiske verdier har preget Stortingets debatter om kommunesammenslutninger, har hensynet til systemkapasitet preget de lokale debattene. For den enkelte kommune synes det å være pragmatiske hensyn knyttet til den materielle nytteverdi av sammenslutningen som er det viktige.no_NB
dc.publisherOslo: Norsk institutt for by- og regionforskning
dc.relation.ispartofseriesNIBR-rapport 2003:10
dc.subjectNIBR
dc.titleMellom politiske prinsipper og lokal pragmatismeno_NB
dc.typeRapport
fagarkivet.author.linkhttps://www.oslomet.no/om/ansatt/trimyr/


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record