Livsopphold ved Startlån – en praktisk oppfølging
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/3694Utgivelsesdato
2012Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NIBR notat [1019]
Sammendrag
Dette arbeidet er en rapportering fra del 2 i evalueringen av hvordan SIFOs Referansebudsjett blir brukt i kredittvurderingen av personer som søker Startlån og hvor egnet budsjettet, i sin nåværende form, er til dette formålet. I del 1 av prosjektet ble det konstatert at Referansebudsjettet beregner for høye livsoppholdsutgifter og at det i mange situasjoner er forsvarlig å gi Startlån til personer med et lavere livsopphold. Det ble derfor foreslått at det innføres en ny nedre grense for livsopphold basert på en såkalt 5-årsstandard. I del 1 av dette prosjektet ble det ikke anledning til å prøve disse anbefalingene ut i praksis. Det ble derfor initiert en del 2, der anbefalingene ble prøvd ut og diskutert med saksbehandlere i 7 kommuner fordelt over landet (Alta, Asker, Bergen, Hamar, Oslo, Raufoss og Sandefjord). Del 2 av prosjektet støttet opp under de foreløpige anbefalingene fra første del av prosjektet og har fungert som en god kvalitetssikring av de resonnementene som lå i den første delen av prosjektet. Som hovedkonklusjon gis det følgende anbefalinger: • Husbanken innfører den foreslåtte 5-årsstandarden som nedre grense for Startlån • Husbanken implementer muligheter for det foreslåtte «trafikklyssystemet» i sin livsoppholdkalkulator • Husbanken bruker Referansebudsjettet og 5-årsstandarden i sin helhet i sin kalkulator • Beregningene av stordriftseffekter er de samme i 5-årsstandarden som i Referansebudsjettet. Endringer i beregningsgrunnlag og prinsipper for beregning av stordriftseffekter i Referansebudsjettet gjennomføres også i 5-årsstandarden Tilknyttede prosjekter Husbanken 2