Now showing items 1-20 of 1012

    • Markedsføringsstrategier og forbrukerbeskyttelse i levende reklame mot barn og unge 

      Sverdrup, Sidsel (Arbeidsrapport 13-1992, Rapport, 1992)
      Denne arbeidsrapporten er en del-rapport fra et nordisk prosjekt med tittelen 'Otraditionella marknadsforingsmetoder mot barn och unga'. Prosjektet bestAr av fire separate delrapporter som kan leses uavhengig av hverandre.
    • Hvordan kartlegge psykososialt arbeidsmiljø og få i gang aktivitet 

      Ebeltoft, Arne (AFI Rapport 1993:6, rapport, 1993)
    • Reklame særlig rettet mot barn 

      Lunde, Tormod; Sverdrup, Sidsel (Arbeidsrapport 7-1995, Rapport, 1995)
      Denne rapporten studerer ulike aspekter ved barn og reklame. Den er et bidrag som blant annet har til hensikt å studere forbrukernes syns­punkter i en debatt som hittil i stor grad har vært preget av myn­dig­heter og ...
    • Ungdommens eget forbruk 

      Brusdal, Ragnhild (Fagrapport 9-1995, Rapport, 1995)
      Rapporten tar for seg ungdommens eget forbruk. Den handler ikke om deres totale forbruk, men om hva de bruker egne penger på. Dette tenkes å være et uttrykk for det ungdomskulturelle forbruk.
    • De siste årene. 

      Daatland, Svein Olav (NOVA Rapport 22/97, Rapport, 1997)
      Rapporten tar for seg utviklingen av eldreomsorgen i Danmark, Norge og Sverige fra 1960-tallet til i dag. Hvordan har utviklingen vært? Hva er karakteristiske likheter og forskjeller mellom landene, og hvordan kan vi forstå ...
    • Fisk 

      Døving, Runar (Rapport 12-1997, Rapport, 1997)
      Hensikten med denne rapporten er A belyse oppfatninger, vurderinger og forbruk av fisk i forskjellige forbrukergrupper i Norge. Bakgrunnen er ernæreringspolitiske målsettinger om en økning i fiskeforbruket. Mens kjøttforbruket ...
    • «Fra samvær til sjølutvikling» 

      Christiansen, Kikkan Ustvedt (NOVA Rapport 29/97, Rapport, 1997)
      Gruppetilbud for foreldre er blitt en tiltaksform i rask utvikling i norske kommuner, både i offentlig og privat regi. Tiltakene har forskjellige målgrupper og målsettinger, og tilsvarende forskjellige administrative og ...
    • Låneopptak 1995-96. Husholdningenes atferd i lånemarkedet de siste to år 

      Poppe, Christian (Arbeidsnotat 6-1997, Notat, 1997)
      I det siste har spørsmålet om vi er på vei inn i en ny jappetid vært mye fremme i media. Parallelt med oppslag om sterkt økende boligpriser, stor aktivitet i lånemarkedet og vekst i det private forbruket, meldes det om ...
    • Bærekraftig matforbruk 

      Torjusen, Hanne; Vittersø, Gunnar (Rapport 11-1998, Rapport, 1998)
      Formålet med denne rapporten er å belyse hvordan bærekraftig-hetshensyn kan forstås og praktiseres på matområdet. I rapporten diskuterer vi hvordan en kan sette sammen et kosthold i tråd med bærekraftighetshensyn. Hvilke ...
    • Menneske og dyr. En kvalitativ studie av holdninger til kjøtt 

      Guzman, Maria A.; Kjærnes, Unni (Arbeidsrapport 6-1998, Rapport, 1998)
      Målsettingen med dette prosjektet er å oppnå en bedre forståelse av hva som ligger til grunn for forbrukernes holdninger til kjøtt og bruk av kjøtt. Andelen av befolkningen som ikke spiser kjøtt er forsvinnende liten her ...
    • Forebygging av problematferd blant ungdom 

      Helland, Håvard (NOVA Rapport 17/98, Rapport, 1998)
      Denne rapporten er skrevet på oppdrag fra Akerhus fylkeskommune. Rapporten gir en omfangsrik gjennomgang av nyere forskningslitteratur knyttet til forebygging av ulike typer problematferd blant ungdom, det vil si vold, ...
    • Reklame rettet mot barn på Internett - en forstudie 

      Borch, Anita (Arbeidsrapport 2-1998, Rapport, 1998)
      Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...
    • Kjøpepress...hva er det for noe? 

      Storm-Mathisen, Ardis (Arbeidsrapport 4-1998, Rapport, 1998)
      Denne rapporten tar for seg ungdoms opplevelser og tanker rundt kjøpepress. Rapporten problematiserer hva kjøpepress kan bestå i og hvordan det kan undersøkes blant ungdom. Utover dette har hensikten vært å vinne innsikt ...
    • Kriseatferd. Svake forbrukeres holdninger til og finansiering av forbruk 

      Tufte, Per Arne; Borgeraas, Elling Martin (Rapport 9-1998, Rapport, 1998)
      Temaet for denne rapporten er hvilken holdning svake forbrukere har til forbruk og hvordan de finansierer forbruket sitt. Temaet deles inn i tre problemstillinger. Den første problemstillingen er å finne fruktbare kriterier ...
    • Ungdomstid i storbyen 

      Bakken, Anders (NOVA Rapport 7/98, Rapport, 1998)
      11 425 Oslo-ungdommer i alderen 14-17 år deltok våren 1996 i Ungdomsundersøkelsen i Oslo (Ung i Oslo 1996). Rapporten presenterer hovedresultatene fra undersøkelsen. Formålet er å gi et bredt og oppdatert bilde av både ...
    • Har barnet mitt vært utsatt for seksuelle overgrep? 

      Mossige, Svein (NOVA Rapport 21/98, Rapport, 1998)
      Temaet for undersøkelsen er hvordan mødre håndterer en bekymring for seksuelle overgrep mot eget barn og mulig overgriper er et nært familiemedlem. Tanken på at det kan ha skjedd seksuelle overgrep bryter med grunnleggende ...
    • Økt brukertilpasning i barnehagen? Sluttrapport fra Utviklingsprogrammet for barnehagesektoren 

      Bjørngaard, Johan Håkon; Bjørngaard, Johan Håkon; Mordal, Tove L. (Rapport 2-1998, Rapport, 1998)
      I denne rapporten presenterer vi sluttresultater fra ulike undersø-kelser i programkommunene før og etter tiltaksperioden, knyttet til BFDs utviklingsprogram for barnehagesektoren. Vi har tatt sikte på å belyse følgende ...
    • Julegavehandel 1998 

      Borch, Anita (Arbeidsnotat 14-1998, Notat, 1998)
      Siste halvdel av november har SIFO gjennomført en landsomfattende undersøkelse av julegavehandelen 1998. I alt 1001 nordmenn over 15 år har uttalt seg om hva de tenker å gi til partner, egne barn og foreldre, samt hvor mye ...
    • Ung i Målselv 

      Stefansen, Kari (NOVA Rapport 25/98, Rapport, 1998)
      Rapporten er skrevet på oppdrag fra Målselv kommune. Analysene i rapporten bygger på en spørreskjemaundersøkelse gjennomført i 1997. Alle elevene ved ungdomsskolene og de videregående skolene i kommunen deltok i undersøkelsen. ...
    • Miljøargumentasjon i markedsføring. En innholdsanalyse av tre reklamekanaler 

      Enger, Anniken (Rapport 1-1998, Rapport, 1998)
      Reklame har de siste tiårene vært et tema i samfunnsvitenskapelig forskning. Enkelte studier fokuserer på avsenders intensjoner eller mottakers opplevelser og påvirkning av reklame. Andre fokuserer på reklamebudskapet i ...