Blar i NIBR notat på utgivelsesdato
Viser treff 21-40 av 1019
-
Strukturelle endringer i varehandelen og endringer i forbrukeratferd og holdninger
(Arbeidsnotat 15-1999, Notat, 1999)De siste 20 årene har det skjedd store endringer i norsk varehandel. Nesten alle butikker er i dag organisert i kjeder, og nye konsepter, som miniprisbutikkene, har sett dagens lys og blitt populære handlesteder. Åpningstidene ... -
Produktutvikling og sortimentspolitikk i kjedenes tid
(Arbeidsnotat 12-1999, Notat, 1999)I dette innlegget ønsker jeg å fokusere på noen av betingelsene for produkt- og sortimentsutvikling i det norske jordbruksbaserte matvaresystemet - fra jord til bord. Mens de foregående innleggene i stort mon har lagt ... -
Brukstid på vaskemaskin, støvsugere og komfyrer
(Arbeidsnotat 14-1999, Notat, 1999)Denne rapporten er basert på tre enqueter som Forbrukerrådet gjennomførte blant For-brukerrapportens abonnenter. Den første undersøkelsen er fra våren 1994 og omhandlet vaskemaskiner, den andre fra høsten 1995 og tok for ... -
Miljømonitor
(Arbeidsnotat 5-1999, Notat, 1999)Dette notatet er en del av prosjektet ”Bærekraftig forbruk, forholdet mellom forbrukernes holdninger og handlinger. En monitor”. Prosjektet er finansiert av Program for forbrukerforskning, Program for bærekraftig produksjon ... -
Kundesamfunnet. Et essay om utviklingstrekk ved årtusenskiftet
(Arbeidsnotat 3-1999, Report, 1999)Kundesamfunnet refererer til at kunderollen blir mer og mer framtredende i vårt samfunn. Ikke bare som et markedsfenomen, ved at kundene blir sterkere på markedet, men som et kulturelt utviklingstrekk. Å betrakte seg selv ... -
Søndagshandel og åpningstider - synspunkter og holdninger i endring?
(Arbeidsnotat 7-1999, Report, 1999)Denne våren har åpningstidsebatten i media vært ekstra høyrøstet. SIFO har over lengre tid arbeidet med åpningstidsproblematikken innen varehandelen, og vi ønsket derfor å se om denne debatten hadde påvirket forbrukernes ... -
Endringer i nordmenns matvaner på 80- og 90-tallet.
(Rapport 1-1999, Report, 1999)Slik begrepet matvaner brukes i denne rapporten omfatter det for det første forbruk og brukshyppighet av ulike matvarer og retter som kan relateres til middagsmåltidet, men også hvordan matvarer kombineres til varme retter ... -
Opprinnelsesmerking av mat
(Rapport 3-1999, Report, 1999)Målsettingen med denne studien er å oppnå bedre innsikt i og forståelse av forbrukerens oppfatninger og tanker om opprinnelses-merking av mat generelt og kjøtt spesielt. Spørsmålet om opprinnelsesmerking av kjøtt er ... -
Forbrukernes rolle i miljøpolitiske suksesser. Fosfatforbudet i tøyvaskemidler. Husmoraksjonen i Mjøsområdet
(Arbeidsrapport 1-1999, Report, 1999)Dette er den første av flere delrapporter i prosjektet Forbrukernes roller i miljøpolitiske suksesser. Vi har her tatt for oss fremveksten av fosfatforbudet i tøyvaskemidler som vi i dag har i Norge. Forbudet ble innført ... -
Kommersielt trykk og markedsføring mot barn og unge
(Arbeidsrapport 5-1999, Report, 1999)Dette notatet gir et innblikk i hva norske barn utsettes for av markedsføring på skolen, i fritiden og gjennom ulike medier og hvordan de reagerer på dette. Det gir også et innblikk i hva det vil si å være ung i dag, i ... -
Levekår og livskvalitet blant lesbiske kvinner og homofile menn
(NOVA Rapport 1/99, Report, 1999)The NOVA report on living conditions and life quality among lesbian women and gay men has three parts: a review of existing Scandinavian research in the field (Part I), a survey of attitudes toward gays/lesbians in the ... -
Blyfri bensin. Forbrukernes rolle i utfasingen av blyholdig bensin
(Arbeidsnotat 17-2000, Notat, 2000)Vi har her tatt for oss utviklingen frem mot lanseringen av blyfri bensin, og den påfølgende utfasingen av blyholdig bensin. Vårt fokus har vært på forbrukernes rolle i denne prosessen. Dette er den fjerde og siste delen ... -
Klassiske analyser: betingelser og barrierer for bosetting i distriktene
(NIBR-notat 2000:120, Notat, 2000)I notatet presenteres en kunnskapsoversikt over betingelser og barrierer for bosetting i distriktene, basert på forskning som er gjennomført på 1980- og 1990-tallet. Utgangspunktet er kvalitativt baserte case-studier, og ... -
Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje
(Arbeidsnotat 18-2000, Notat, 2000)Matkulturens plass i norsk reiselivsbransje. Arbeidsnotat om forskningsmuligheter, -opplevelser, og foreløpige resultater- er en presentasjon av ett av SIFOs prosjekter . Prosjektet startet i januar 1999 og det første året ... -
Forbrukerne i et globalt marked
(Arbeidsnotat 16-2000, Notat, 2000)Dette notatet er en lett omarbeidet versjon av SIFO's søknad til Norges Forskningsråd (mai 2000) om midler til et strategisk instituttprogram på området internasjonalisering og globalisering. Søknaden nådde dessverre ikke ... -
Om matkultur...
(Arbeidsnotat 19-2000, Notat, 2000)Det har i 1999 foregått et omfattende arbeid i regi av Statens Landbruksbank/SND for å utvikle en handlingsplan for norsk matkultur. Takket være en betydelig kompetanse om matkultur og matvaner, har SIFO fått anledning til ... -
Selvhjelp i folkehelsearbeid
(NIBR-notat 2000:112, Notat, 2000)Last ned gratis Dette notatet er resultat av en forstudie i Angstringen, en selvhjelporganisasjon av og for mennesker med angst. Forstudien har først og fremst siktet mot å identifisere trekk ved organisasjonens ideologi ... -
Gråsonen mellom trygdeetat og arbeidsmarkedsetat
(NOVA Rapport 6/00, Report, 2000)Rapporten handler om saker som kommer i gråsonen mellom trygdeetatens og arbeidsmarkedsetatens ansvarsområder. Begge etater er sentrale aktører i forvaltningen av en rekke offentlige velferdsordninger. Vurdering av retten ... -
Unemployment in a Segmented Labour Market?
(NOVA Rapport 4/00, Report, 2000)Compared to other OECD countries Norway has experienced low unemployment rates during the last twenty years, but the youth to adult unemployment ratio has been among the highest in the OECD. This can be an indication of ... -
Barn og Internett-reklame
(Rapport 7-2000, Report, 2000)Formålet med rapporten er å gi et innblikk i hvilken kunnskap og forståelse 12-åringer har for ulike former for reklame på Internett. Internett er et relativt nytt medium, men allerede en naturlig del av hverdagen for mange ...