Forbrukerkompetanse 2005-2009
Notat
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/3643Utgivelsesdato
2009Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NIBR notat [1019]
Sammendrag
I dagens komplekse vare- og tjenestemarkeder er det umulig for den enkelte forbruker å gjøre informerte og reflekterte valg foran ethvert kjøp han eller hun foretar. I dette notatet blir det dokumentert at forbrukerne har ulike forbrukerkompetanseprofiler. Vi finner fire forskjellige kompetanseprofiler: finansiell, teknologisk, miljøetisk og dagligvare-kompetanse. Den gjennomsnittlige forbruker holder seg godt orientert på fire av tolv markeder. Eksterne hendelser og medieoppslag påvirker forbrukerkompetansen, det vil si hvilke markeder forbrukerne gir oppmerksomhet og holder seg orientert på. Forbrukerkompetansen er kjønnet, klassedelt og alderssegregert. Eldre forbrukere ser ut til å ha mer forbrukerkompetanse enn yngre. Vi kan ikke si at kvinner har mer forbrukerkompetanse enn menn, eller at arbeiderklassen har mer eller mindre forbrukerkompetanse enn middelklassen, men disse kategoriene holder seg orientert på ulike områder. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey