• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • By- og regionforskningsinstituttet (NIBR)
  • NIBR notat
  • View Item
  •   Home
  • By- og regionforskningsinstituttet (NIBR)
  • NIBR notat
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Forbrukerkompetanse 2005-2009

Berg, Lisbet
Notat
Thumbnail
View/Open
file76189_prosjeknotat_7-2009.pdf (1.084Mb)
URI
https://hdl.handle.net/20.500.12199/3643
Date
2009
Metadata
Show full item record
Collections
  • NIBR notat [1021]
Abstract
I dagens komplekse vare- og tjenestemarkeder er det umulig for den enkelte forbruker å gjøre informerte og reflekterte valg foran ethvert kjøp han eller hun foretar. I dette notatet blir det dokumentert at forbrukerne har ulike forbrukerkompetanseprofiler. Vi finner fire forskjellige kompetanseprofiler: finansiell, teknologisk, miljøetisk og dagligvare-kompetanse. Den gjennomsnittlige forbruker holder seg godt orientert på fire av tolv markeder. Eksterne hendelser og medieoppslag påvirker forbrukerkompetansen, det vil si hvilke markeder forbrukerne gir oppmerksomhet og holder seg orientert på. Forbrukerkompetansen er kjønnet, klassedelt og alderssegregert. Eldre forbrukere ser ut til å ha mer forbrukerkompetanse enn yngre. Vi kan ikke si at kvinner har mer forbrukerkompetanse enn menn, eller at arbeiderklassen har mer eller mindre forbrukerkompetanse enn middelklassen, men disse kategoriene holder seg orientert på ulike områder. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey
Publisher
Oslo, SIFO
Series
Prosjektnotat 7-2009

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit