Kjøp av håndverkertjenester
Report
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/3634Utgivelsesdato
2008Metadata
Vis full innførselSamlinger
- NIBR notat [1020]
Sammendrag
På den ene siden er håndverkerbransjene lite transparente, slik at det er vanskelig for forbrukerne å finne fram til og sammenligne priser. På den andre siden er det under en tredjedel av forbrukerne som ber om skriftlig tilbud når de kjøper håndverkertjenester, bare annenhver gjør avtaler om tidsrammer og under to tredjedeler gjør avtaler om pris. De fleste er fornøyde med kvaliteten på håndverkertjenesten de mottar, men svært mange ser ut til å oppleve at tidsrammene sprekker. Dette notatet referer resultater fra SIFO-surveyen 2008. Målsetningen med SIFO-surveyen er å få økt innsikt i forbrukernes situasjon, med vekt på hvordan forbrukerne orienterer seg og gjør sine valg i markedene. Respondentene har i år besvart spørsmål knyttet til flere forskjellige områder, herunder kjøp av håndverkertjenester som er temaet for dette notatet. At vi i årets SIFO-survey har med spørsmål om håndverkertjenester, er en direkte følge av at håndverkerbransjene skåret relativt dårlig på Forbrukertilfredshet-indeksen, som ble gjennomført tidligere i år. Tilknyttede prosjekter SIFO-survey