Tilpasset opplæring for et inkluderende klasserom
Bachelor thesis
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/20.500.12199/2861Utgivelsesdato
2018-04Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Tilpasset opplæring er et grunnleggende prinsipp for all undervisning i skolen, det inkluderer
også undervisning i mat og helsefaget. Tilpasset opplæring er en rett alle elever har krav på i
samsvar med sine evner og forutsetninger. Det er imidlertid begrenset litteratur om tilpasset opplæring i mat og helsefaget, selv om faget er veldig relevant for alle elever og bygger på verdier samt ferdigheter elevene trenger i og utenfor
skolen. Mat og helse er et holdningsskapende fag hvor elever kan få kunnskap og erfaring om
ernæring og helse, mat og kultur samt mat og forbruk gjennom samhandling og samarbeid med
andre. Dessuten er faget godt egent til tverrfag arbeid med andre fag. Fagets betydning i elevens
liv både i skolen og ute av skolen motiverte meg til å belyse hvordan tilpasset opplæring i mat og
helsefaget kan i lys av den didaktiske relasjonsmodellen legges til rette.
Funnene viser at alle faktorene i den didaktiske relasjonsmodellen er viktig i tilrettelegging for
tilpasset opplæring, mens kjennskap til elevforutsetninger er av stor betydning for å kunne
variere på arbeidsmetoder og faginnhold. Mat og helse lærere har mange ulike muligheter for å
tilpasse opplæringen i lys av den didaktiske relasjonsmodellen. Videre viser funnene at tilpasset
opplæring avhenger av lærerens evne og kompetanse i å integrere de grunnleggende ferdighetene
i mat og helsefaget. Bruk av grunnleggende ferdigheter gir mye rom for å variere på
arbeidsmetoder og faginnhold i samsvar med elevenes evner og forutsetninger. Samtidig er det i
funnene lagt vekt på utvikling av sosiale ferdigheter og å ivareta prinsippene inkludering og
likeverdighet i klassen ettersom dette øker også lærerens muligheter til å tilrettelegge
opplæringen. Jeg har også kommet frem til ideer om hvordan mat og helselærer kan variere på arbeidsmetoder
og faginnhold, og hvordan det skal løses utfordringer tilknyttet arbeidsmetodene som oppstår
som følge av at elevene har ulike evner og forutsetninger.
Beskrivelse
Bachelor i Lærerutdanning for tospråklige lærere