Show simple item record

dc.contributor.advisorNerstad, Christina
dc.contributor.authorGeving, Hanna Strand
dc.contributor.authorHjelmeland, Ida Marie Søreide
dc.date.accessioned2017-07-06T08:28:00Z
dc.date.accessioned2020-08-25T20:25:34Z
dc.date.accessioned2021-04-29T11:26:38Z
dc.date.available2017-07-06T08:28:00Z
dc.date.available2020-08-25T20:25:34Z
dc.date.available2021-04-29T11:26:38Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/20.500.12199/1037
dc.descriptionBachelor i Administrasjon og ledelse
dc.description.abstractStatistikk viser at det finnes en kjønnsubalanse blant innehavere av topplederstillinger i norske virksomheter, og at Norge fortsatt har en lang vei å gå for et likestilt arbeidsliv. Forskere har undersøkt flere mulige årsaker til fenomenet, men det er vanskelig å finne et entydig svar. Vi foreslår at ord- og bildebruk i topplederstillingsannonser er en strukturell medvirkende faktor til ujevn kjønnsbalanse. Ved å gjennomføre et kvantitativt eksperiment og kvalitative intervjuer, har vi sett at kjønnet ordlyd synes å påvirke potensielle søkere og kan være med på å opprettholde kjønnsskjevhet. Studie 1 indikerer at stillingsattraktiviteten er høyest i topplederstillingsannonser med feminin ordlyd. Studie 2 synes å vise at det finnes en bevissthet knyttet til sammenhengen mellom kjønnsbalanse og topplederstillingsannonser blant informantene i virksomhetene vi intervjuet. Vår oppfatning er at det finnes et potensiale for å skape større bevissthet og legge mer til rette for kjønnsbalanse. Disse resultatene, tidligere forskning og teori relatert til temaet er diskutert i oppgaven.
dc.language.isonblanguage
dc.publisherHøgskolen i Oslo og Akershus
dc.subjectRekruttering
dc.subjectKjønnsbalanse
dc.subjectKjønnsubalanse
dc.subjectKjønn
dc.subjectStereotypier
dc.subjectOrdlyd
dc.subjectLedelse
dc.subjectStillingsannonser
dc.titleEffekten av kjønnet ord- og bildebruk i topplederstilingsannonser. En studie av hvordan menn og kvinner påvirkes av kjønnet ord- og bildebruk i topplederstillingsannonser, og hvordan virksomheter forholder seg til dette
dc.typeBachelor thesis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record