Show simple item record

dc.contributor.authorStokke, Ruth Seierstad
dc.contributor.authorGiæver, Tonje Hilde
dc.contributor.authorRøed, Dag Freddy
dc.date.accessioned2024-04-03T06:34:10Z
dc.date.available2024-04-03T06:34:10Z
dc.date.created2024-04-02T15:21:24Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.issn2464-1596
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3124555
dc.description.abstract«Å skrive seg til lesing med digital lydstøtte» (STL+) som metode for skriveopplæring har fått fornyet aktualitet med økt tilgang til digitale enheter i norsk skole. STL+ framstilles som en sam- mensatt pedagogisk metode med digital lydstøtte som et sentralt element. Denne artikkelen under- søker læreres oppfatninger av STL+ som metode i begynneropplæringen og hvilke faktorer som påvirker lærernes oppfatninger. Studien er basert på individuelle dybdeintervjuer med åtte lærere. Funnene viser at det er store variasjoner i læreres oppfatninger av STL+, særlig når det gjelder for- holdet mellom STL+ og tradisjonell bokstavinnlæring og tidspunkt for introduksjon av håndskrift. Videre viser studien at det er flere faktorer som påvirker lærernes oppfatninger: deres pedagogiske og faglige innsikt, erfaringer knyttet til vektlegging av formelle og funksjonelle sider av skriveopp- læringen, tilgang til og holdninger til teknologi samt faglige forhandlinger i profesjonsfellesskapet.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.titleLæreres oppfatninger om å skrive seg til lesing med digital lydstøtte (STL+)en_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin2258202
dc.source.journalNordic Journal of Literacy Researchen_US
dc.source.volume10en_US
dc.source.issue1en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal