Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBakken, Emilia Andersson
dc.contributor.authorOftebro, Kari
dc.date.accessioned2024-02-28T09:49:08Z
dc.date.available2024-02-28T09:49:08Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3120266
dc.description.abstractAlle små skolestartere skal oppleve å lære, leke, utvikle seg og mestre i trygge rammer. Skolen og læreren i 1.klasse er sentral i dette arbeidet. Arbeidsmodellen «God skolestart» er et tverrfaglig samarbeid i alle kommunens 1.klasser for å støtte skolen og læreren i arbeidet. Formålet med prosjektet er å få økt kunnskap og forståelse for kontaktlærers opplevelse av det tverrfaglige samarbeidet, og gjennom dette bidra til å utvikle arbeidsmodellen og eventuelt andre modeller med fokus på tverrfaglig samarbeid og tidlig innsats i starten av skoleløpet. Problemstilling: Hvordan opplever kontaktlærere i 1.klasse tverrfaglig støtte i arbeidsmodellen «God skolestart»? Forskningsspørsmål: - Hva er kontaktlærernes tanker om organisering av arbeidsmodellen? - Hvordan opplever kontaktlærerne arbeidsmodellens systemfokus? - Hvordan opplever kontaktlærerne arbeidsmodellen bidrag til å forebygge og identifisere elevers utfordringer? Kvalitativ forskningsmetode benyttes i form av semistrukturerte individuelle intervju med fire kontaktlærere. Tematisk analyse er brukt for å identifisere mønstre i datasettet. Funnene i prosjektet viser at informantene overordnet opplever tverrfaglig støtte i arbeidsmodellen og ønsker tettere samarbeid med tverrfaglig team. Arbeidsmodellens forankring i organisasjonen, informantenes syn på læring og elevers utfordringer, kommunikasjon, relasjon og maktforhold i samarbeidet fremkommer som faktorer som synes å påvirke informantenes opplevelse av støtte. Funnene tyder på at informantene opplever det viktig å få bekreftelse og tro på at de gjør en god jobb, men også hvor sårbart det kan oppleves å bli observert og få tilbakemeldinger som oppleves negative. Informantenes mestringstro synes i noe grad å påvirke hvordan de opplever «God skolestart» støttende og som en ressurs i arbeidet med 1.klasse. All young school starters should experience learning, play and to develop and master in a safe environment. The school and the teacher in 1st grade are central to this work. The working model "Good school start" is an interdisciplinary collaboration in all the municipality's 1st grade to support the school and the teacher in their work. The aim of the project is to increase knowledge and understanding of the contact teacher's experience of the interdisciplinary collaboration, and through this contribute to developing the working model and possibly other models focusing on interdisciplinary cooperation and early intervention at the start of the school course. Problem statement: How do contact teachers in 1st grade perceive interdisciplinary support in the work model "Good start to school"? Research questions: - What are the contact teachers' thoughts on organizing the work model? - How do the contact teachers experience the system focus of the working model? - How do the contact teachers experience the work model as helping to prevent and identify students' challenges? Qualitative research methods are used in the form of semi-structured individual interviews with four contact lecturers. Thematic analysis where used to identify patterns in the data set. The findings in the project show that the informants generally experience interdisciplinary support in the work model and would like closer collaboration with the interdisciplinary team. The work model's anchoring in the organisation, the informants' views on learning and pupils' challenges, communication, relationships and power relations in the collaboration emerge as factors that seem to influence the informants' perception of support. The findings indicate that the informants find it important to receive confirmation and belief that they are doing a good job, but also how vulnerable it can be to be observed and receive feedback that is perceived as negative. The informants' self-efficacy seems to influence to some extent how they perceive "Good school start", supportively and as a resource when working with 1st grade.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.title"Det andre blikket" Kontaktlæreres opplevelser av tverrfaglig støtte i 1.klasse - En kvalitativ studie av arbeidsmodellen "God skolestart"en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel