Universell utforming av spesialrom En kartlegging av verksteder for Kunst og håndverk
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3109827Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Originalversjon
FormAkademisk - Forskningstidsskriftet for design og designdidaktikk. 2023, 16 (1), 1-22. https://doi.org/10.7577/formakademisk.5010Sammendrag
Krav til universell utforming av skoler er regulert av ulike lovverk. Ingen elever skal utestenges fra obligatorisk undervisning på bakgrunn av nedsatt funksjonsevne. Det kan likevel tas forbehold om rimelighet ut fra den enkeltes behov, og løsningene skal ikke være byrdefulle for virksomheten. Krav om universell utforming eller tilrettelegging gjelder hovedløsningen i de fysiske forholdene. Gjennom en kartleggingsstudie har vi undersøkt om verksteder for Kunst og håndverk er universelt utformet. Utvalget er praksisskoler tilknyttet Institutt for estetiske fag ved OsloMet – storbyuniversitetet. Studien viser flere felles utfordringer og et forbedringspotensial innen områdene orientering, tilgang og opphold knyttet til universell utforming av kunst- og håndverksrom. I artikkelen stilles det spørsmål om forbehold i lovverket er av betydning for at elever får den opplæringen de har krav på i Kunst og håndverk.