Elevers erfaringer og perspektiver etter en praksisperiode En kvalitativ studie om elevers erfaringer og perspektiver av praksisperioden
Abstract
Yrkesfaglig fordypning har som formål å gi elevene opplæring som er relevant for deres
fremtidige yrkesutøvelse. I tillegg til at elevene får nyttig arbeidserfaring, knytter de til seg
kontakter i godkjente lærebedrifter.
Masteroppgavens problemstilling dreier seg om hvilke erfaringer og perspektiver elevene
sitter igjen med etter en praksisperiode i bedrift. Det ble gjennomført et kvalitativt intervju
med elever som hadde vært igjennom yrkesfaglig fordypning.
Funnene viser at flere bedrifter som hadde elever i praksis, hadde misfornøyde elever. Men
det var også sånn at en del av elevene var svært fornøyd. Noen elever er umodne og trenger
spesielt god opplæring for å kunne tilegne seg kunnskap, forståelse og mestring i arbeidslivet.
Det er derfor viktig at skolen jobber videre med å knytte til seg godkjente lærebedrifter og får
til et godt samarbeid med disse. Noen av elevene er ikke forberedte på at de kan oppleve
arbeidsoppgavene som slitsomme og kjedelige. Elevenes forventinger kan være noe annet.
Elevene må forberedes godt nok på at arbeidsdagene også består av rutiner som kan oppleves
som slitsomme og kjedelige.
Bedrifter fra ulike yrker innen utdanningsprogrammet må inviteres inn på skolen tidlig på
våren, for at gjensidige krav og forventninger kan avklares. Bedriftene kan få bedre innsikt i
skolehverdagen, og lærerne mer kjennskap til bedriftene. Bedriftene kan også bli invitert til en
type »speed date» på skolen på høsten. Elever skal da på forhånd ha skrevet CV og søknad og
hatt rollespill om intervjusituasjonen med lærer. Når elever treffer bedrifter under «speed
date» kan de gi et godt førsteinntrykk, levere dem CV og søknad, og blitt intervjuet for å søke
praksis i bedrift i yrkesfaglig fordypning. Dersom bedriften er fornøyd kan de tilby elever
praksisplass.
For at elevene på yrkesfaglig fordypning skal få den nyttige arbeidserfaringen, og mulighet til
å søke seg læreplass etterpå, er det viktig at elevene får god opplæring og at de føler seg
ivaretatt i bedriften. Elevene skal forberedes godt på overgangen fra skole til læretid. Når de
blir godt rustet, kan frafall i læretiden forhindres. Vocational deepening aims to provide students with training that is relevant for their future
professional practice. Through vocational training, students gain useful work experience and
make contacts in approved apprenticeship companies.
The master's thesis' problem concerns what experiences and perspectives the students are left
with after a period of practice in a company. A qualitative interview was conducted with ten
informants who had been through vocational training vg2.
The results showed that many companies have good training with satisfied students, while
some companies have poor training and these students have been dissatisfied. There are some
students who are immature and therefore need particularly good training in order to acquire
knowledge, understanding and mastery in working life. It is therefore important that the
school continues to work on linking up with approved apprenticeship companies and achieve
good cooperation with them. It also turns out that some of the students find the work tasks
tiring and boring. It is therefore important to spend time and focus on that
The companies must be invited into the school early in the spring, so that mutual requirements
and expectations could be clarified and companies could gain a better insight into everyday
school life and the teachers more familiarity with the companies. The companies could also be
invited to a type of speed date at the school in the autumn, where students could submit a CV,
application and be interviewed to apply for an internship in a company in vocational training.
Through vocational deepening, students can gain useful work experience and the opportunity
to apply for an apprenticeship. It is therefore important that students receive good training and
feel looked after in the company. Pupils must be well prepared for the transition from school
to apprenticeship and must be well equipped to prevent dropping out during the
apprenticeship