Lystlesingens betydning
Abstract
Formålet med dette kapittelet er å undersøke lystlesingens betydning som estetisk erfaring og egenverdi for leseren, og lystlesingens betydning for læring. Tradisjonelt assosieres lystlesing med lesing i fritiden: lesing i hjemmet og i uformelle læringsarenaer som biblioteket. Skolen på sin side gir formell leseopplæring og evaluerer elevenes leseforståelse og skoleprestasjoner. Spenninger mellom lystlesing og obligatorisk lesing går som en rød tråd gjennom skolens og skolebibliotekets historie i Norge (Frisvold & Tveit, 2023). I utdanningspolitikk for leseopplæring prioriteres gjerne skolebiblioteket sist (Sensenig, 2010/2011), til tross for at tilgang til interessant litteratur i skolen er en grunnleggende forutsetning for stimulering av leselyst og læring. Prioritering av lystlesing i skolen er under press fra mange ulike hold. Brennende spørsmål blir derfor: Hva vet vi om lystlesingens betydning for barn og unge? Hva vet vi om lystlesingens betydning for læring? Kan skolebibliotekarer begrunne prioritering av lystlesing i skolen med henvisning til forskning?