Evidensbasert praksis - et veiskille i sosialt arbeid
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2023Metadata
Show full item recordCollections
- AFI Notat [49]
- Publikasjoner fra Cristin [3447]
- SAM - Institutt for sosialfag [482]
Abstract
Blant forskere og praktikere har det de siste tiårene vært et økende søkelys på evidensbasert praksis (EBP) i sosialt
arbeid. EBP vært gjenstand for omfattende kritikk, blant annet har forskere og sosialarbeidere hevdet at det tilhører
positivistiske tradisjoner, og utgjør en trussel mot tradisjoner i sosialt arbeid. Dette har ført til forvirring, misfor-
ståelser og barrierer for implementeringen av modellen. EBP har også vært gjenstand for nytolkninger i implemen-
teringsøyemed. I denne artikkelen redegjør vi for to overordnede tolkninger av evidensbasert praksis: den kritiske
vurderingstilnærmingen og retningslinjetilnærmingen. Den kritiske vurderingstilnærmingen forutsetter at sosialar-
beidere skal kritisk vurdere best tilgjengelig forskningskunnskap og inkorporere denne kunnskapen med sin praksis-
utøvelse, samtidig som de ivaretar klientenes verdier og preferanser. Tilhengere av retningslinjetilnærmingen mener
at kritisk vurdering av forskning i hovedsak bør overlates til eksperter på området. I denne artikkelen redegjør vi for
forståelser og fortolkninger av EBP-modellen, presenterer vitenskapsteoretisk kritikk av de to tilnærmingene og dis-
kuterer hvilken innflytelse de kan ha på sosialt arbeids praksis. Evidence-based practice (EBP) in social work has increasingly received attention from researchers and practitioners
during the past decades. EBP has been subject to extensive criticism, such as the notion that is associated with posi-
tivist traditions and is not compatible with traditional social work. These critiques have led to confusion, misunder-
standings, and barriers towards implementing the concept. EBP has also been the subject of new interpretations for
implementation purposes. In this article, an account is given of two overarching interpretations of EBP: the critical
appraisal approach and the guideline approach. The critical appraisal approach argues that social workers must cri-
tically assess the best available evidence and incorporate this knowledge into their clinical expertise and the clients’
values and preferences. Advocates of the guideline approach argue that critical appraisal of research should mainly
be left to experts in the field. This study describes the various interpretations of the EBP approaches, scientific and
theoretical criticism of the two approaches and discusses the influence they may have on social work practice.