Design av et studentresponssystem for formativ vurdering
Master thesis
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3089180Utgivelsesdato
2023Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
I læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (forkortet til LK20) har vurdering og dens betydning for elevenes læring blitt understreket i enda sterkere grad enn i læreplaner tidligere. Særlig underveisvurdering og formativ vurdering har fått en mer sentral plass. Arbeid med den nye læreplanen på eget arbeidssted, har løftet fram hvor utfordrende det kan være å få til god formativ vurdering med de rammebetingelsene som er i norsk skole i dag. Vi fattet tidlig interesse for å kombinere den formative vurderingen med bruk av teknologi. Vi har i denne designvitenskapelige masteroppgaven utviklet et studentresponssystem som skal fremme formativ vurdering i opplæringen. Vi har ønsket å utarbeide et studentresponssystem som skiller seg fra de som finnes på markedet i dag, som ofte vektlegger konkurranse, kunnskapssjekk og underholdning. Vårt mål har vært å utarbeide et system som skal gjøre lærer og elev i stand til å være aktive deltakere i den formative vurderingen, og legge til rette for at begge brukergrupper blir mer i stand til å overvåke læringsprosessen. Sammen med en programmerer har vi gjennom fire iterasjoner utarbeidet en testbar prototype, som vi mener kan bidra til å styrke den formative vurderingen. I designprosessen har vi diskutert designløsninger opp mot faglitteratur knyttet til formativ vurdering, studentresponssystemer og design. De ulike valgene vi har tatt har resultert i en prototype som skal fungere, og samtidig legge til rette for formativ vurdering. Utprøving og evaluering viser at prototypen fungerer i klasserommet, og elever og lærere ser nytte i en slik teknologi. Vi ser at det ligger mange muligheter knyttet til vurdering av elever kombinert med nyere teknologi. Prototypen vår har potensiale til å utvikles videre, og vil kunne bli et nyttig verktøy i vurderingsarbeid for både lærere og elever.