Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJohannesen, Monica
dc.contributor.authorJohansen, Birgitte
dc.contributor.authorHergot, Heidi
dc.date.accessioned2023-09-13T13:05:42Z
dc.date.available2023-09-13T13:05:42Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3089180
dc.description.abstractI læreplanverket for Kunnskapsløftet 2020 (forkortet til LK20) har vurdering og dens betydning for elevenes læring blitt understreket i enda sterkere grad enn i læreplaner tidligere. Særlig underveisvurdering og formativ vurdering har fått en mer sentral plass. Arbeid med den nye læreplanen på eget arbeidssted, har løftet fram hvor utfordrende det kan være å få til god formativ vurdering med de rammebetingelsene som er i norsk skole i dag. Vi fattet tidlig interesse for å kombinere den formative vurderingen med bruk av teknologi. Vi har i denne designvitenskapelige masteroppgaven utviklet et studentresponssystem som skal fremme formativ vurdering i opplæringen. Vi har ønsket å utarbeide et studentresponssystem som skiller seg fra de som finnes på markedet i dag, som ofte vektlegger konkurranse, kunnskapssjekk og underholdning. Vårt mål har vært å utarbeide et system som skal gjøre lærer og elev i stand til å være aktive deltakere i den formative vurderingen, og legge til rette for at begge brukergrupper blir mer i stand til å overvåke læringsprosessen. Sammen med en programmerer har vi gjennom fire iterasjoner utarbeidet en testbar prototype, som vi mener kan bidra til å styrke den formative vurderingen. I designprosessen har vi diskutert designløsninger opp mot faglitteratur knyttet til formativ vurdering, studentresponssystemer og design. De ulike valgene vi har tatt har resultert i en prototype som skal fungere, og samtidig legge til rette for formativ vurdering. Utprøving og evaluering viser at prototypen fungerer i klasserommet, og elever og lærere ser nytte i en slik teknologi. Vi ser at det ligger mange muligheter knyttet til vurdering av elever kombinert med nyere teknologi. Prototypen vår har potensiale til å utvikles videre, og vil kunne bli et nyttig verktøy i vurderingsarbeid for både lærere og elever.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleDesign av et studentresponssystem for formativ vurderingen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel