Show simple item record

dc.contributor.advisorLøndal, Knut
dc.contributor.authorWillumsen, Sigve
dc.date.accessioned2023-09-12T12:56:56Z
dc.date.available2023-09-12T12:56:56Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088901
dc.description.abstractDette masterprosjektet rapporterer fra en kvalitativ studie av hvordan lærere erfarer arbeid med standpunktvurdering i kroppsøving, på videregående skole. Dataene til studien ble samlet inn gjennom fem semistrukturerte intervju, med lærere som underviser i kroppsøving på studiespesialiserende utdanningsprogram. Lærerne i studien har alle undervist og satt standpunktkarakterer i kroppsøving, i løpet av de siste 3 årene, og har relevant utdanning. På bakgrunn av tidligere forskning, kan det se ut til at vurdering i kroppsøving er en utfordring. Spesielt kan vi knytte dette til utfordringer når det gjelder rettferdighet og gjennomsiktighet i vurderingene. Tidligere forskning peker på at det er stor variasjon mellom hva lærere ser etter i grunnlaget for standpunktkarakterer, samt variasjon i bruken av formative vurderingspraksiser. Jeg har benyttet meg av didaktikk som teoretisk utgangspunkt i prosjektet. Dette knytter sammen de ulike arbeidsoppgavene i en lærers hverdag, og viser hvordan ulike deler henger sammen med hverandre. I tillegg har jeg redegjort for vurderingsliteracy, samt annen vurderingsteori knyttet til kroppsøving. Dette inkluderer begreper og teori som blir brukt i norske styringsdokumenter, og internasjonal forskning. Hensikten med studien har vært å sette søkelyset på kroppsøvingslæreres erfaringer med vurdering, og hva som ligger til grunn for standpunktvurdering. En sentral del av studien har vært å undersøke læreres bruk av vurderingskriterier, og om praksisen er i tråd med styringsdokumenter. Det har også vært av interesse å finne ut av hvilke løsninger lærere kan identifisere for å håndtere noen av de nevnte utfordringene i faget. Resultatene viser at lærerne i stor grad er enige om at ferdigheter, innsats og kunnskap, er viktige bestanddeler i grunnlaget for standpunktvurderingen, men det ser ut til at hver bestanddel vektlegges ulikt. Resultatene viser videre at lærerne er opptatte av en god kommunikasjon med elevene, selv om lærerne oppfatter at elevene ikke er bevisst på når vurderinger skjer. Studien viser også at det er enighet blant lærerne om at livslang bevegelsesglede er en sentral målsetning i faget. This master’s project reports on a qualitative study of how teachers experience the work of final assessment in physical education, in upper secondary school. The data for the study was collected through semi-structured interviews and consists of five interviews with teachers who teach physical education. All the teachers in this project have taught and assessed students in physical education within the last three years. All interviewees were educated in either physical education or sports science. Assessment in physical education appears to be a challenge for teachers. We can link this to challenges in terms of fairness and transparency in assessing students. Previous research done within physical education, indicates that there is a great variation in what teachers consider as the basis for final assessments. It also appears to be a lack of formative assessment practices. The study uses didactics as a theoretical framework. Didactics links the various tasks in a teacher’s daily professional life and shows how various parts are connected to each other. The study also aims to give an account of assessment literacy, as well as other assessment theories related to physical education. This will include concepts and theory that are used in Norwegian governance documents and international research. The purpose of the study has been to gain insight into teacher’s experiences and basis for assessment in physical education. A central part of the study has been to examine teachers' use of criterion-referenced assessment, and whether the practices are in line with governance documents. Lastly it has been of interest to identify some of the solutions teachers can point to, to deal with some of the challenges in physical education. The results show that teachers agree that skill, effort, and knowledge are important components in forming the basis of final assessment. How much each of the components should be emphasized, however, seems to vary. The results show that teachers are concerned with good communication with students, regarding their assessments. However, it appears that teachers perceive the students of being unaware of when assessments are taking place. The study finds that there is agreement among the teachers regarding lifelong joy of movement as a central objective.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleHvordan erfarer et utvalg lærere arbeid med standpunktvurdering i kroppsøving? En kvalitativ studie av fem læreres erfaringer og perspektiver på standpunktvurdering i kroppsøvingen_US
dc.title.alternativeHow does a selected group of teachers experience the process of final assessment in physical education? A qualitative study on the experiences and perspectives of five teachers regarding final assessment in physical educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record