Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBreilid, Nils
dc.contributor.authorThorsen, Trym Christian
dc.date.accessioned2023-09-12T11:54:02Z
dc.date.available2023-09-12T11:54:02Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088873
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven er psykisk helse og friluftsliv i ungdomsskolen. Utgangspunktet og formålet med studien er å bidra til økt kunnskap og forståelse knyttet til hvordan aktiv bruk av friluftsliv kan styrke den psykiske helsen samt snu elevers begynnende psykiske uhelse i skolen. I dette arbeidet står lærerrollen i fokus og dette har dannet følgende problemstilling for studien: Psykisk helse og friluftsliv. Hvordan kan lærere på ungdomstrinnet bruke friluftsliv for å forebygge psykisk uhelse i skolen? For å belyse problemstillingen har studien benyttet en kvalitativ tilnærming hvor intervjuer av 4 lærere på ungdomstrinnet danner utgangspunkt for analyse og drøfting. Datagrunnlaget er innhentet gjennom semistrukturerte intervjuer fra lærere på 4 ulike ungdomsskoler, hvor alle skolene har tilbud om friluftsliv som valgfag. Videre er datamaterialet analysert med en tematisk analyse beskrevet av Braun og Clarke før disse temaene igjen blir drøftet opp mot teori og tidligere forskning. For å lettere kunne bearbeide og spisse arbeidet har studien hatt noen forskerspørsmål som har ligget til grunn for arbeidet. Forskerspørsmålene er: • Hva kjennetegner de positive egenskapene ved friluftsliv? • Hvordan jobber skolen med psykisk helse og tidlig innsats? • Hvordan underviser lærere ved bruk av friluftsliv? • Hvordan kan friluftsliv være med på å forebygge psykisk uhelse? Funn fra studien viser en stor forståelse for viktigheten av det forebyggende psykiske helsearbeidet gjennom friluftsliv. Lærerne viser forståelse for begrepet psykisk helse og friluftsliv og er bevisste på ulike faktorer som beskytter eller som kan sette elevene i en risiko for å utvikle en psykisk uhelse. Lærerne viser til viktige fokusområder som verdien av mestringsopplevelse, gode relasjoner, samarbeid, elevmedvirkning og til undervisning hvor praktisk tilnærming til faget blir vektlagt. Dog selv om lærerne er klar over sitt ansvar og rolle i arbeidet med psykisk helse og friluftsliv, møter de likevel på flere utfordringer i hverdagen. Disse utfordringene er i hovedsak knyttet til faglig kompetanse, rammebetingelser som tid, og ikke minst utfordringer i møtene med elevene. Til tross for noen utfordringer er det viktig å gripe dagen, støtte opp der hvor det er mulig, og ikke minst se muligheter mer enn begrensinger. The topic of this master's thesis is mental health and outdoor activities in middle school. The starting point and purpose of the study are to contribute to increased knowledge and understanding of how active engagement in outdoor activities can strengthen mental health and reverse students' emerging mental health problems in school. In this work, the focus is on the role of teachers, leading to the following research question: Mental health and outdoor activities. How can teachers in middle school use outdoor activities to prevent mental health problems in school? To address the research question, the study employs a qualitative approach, where interviews with four middle school teachers serve as the basis for analysis and discussion. The data is collected through semi-structured interviews with teachers from four different middle schools, all of which offer outdoor activities as an elective subject. The data is then analyzed using thematic analysis described by Braun and Clarke, followed by a discussion of these themes in relation to theory and previous research. To facilitate and refine the study, the research was guided by specific research questions, which are as follows: • What are the positive characteristics of outdoor activities? • How does the school address mental health and early intervention? • How do teachers incorporate outdoor activities into their teaching? • How can outdoor activities contribute to the prevention of mental health problems? Findings from the study demonstrate a significant understanding of the importance of preventive mental health work through outdoor activities. The teachers show an understanding of the concepts of mental health and outdoor activities and are aware of various factors that protect or put students at risk of developing mental health problems. The teachers emphasize important areas such as the value of mastery experiences, positive relationships, collaboration, student participation, and a practical approach to teaching. However, despite being aware of their responsibilities and roles in addressing mental health and outdoor activities, teachers still face several challenges in their everyday work. These challenges primarily relate to professional competence, time constraints, and difficulties encountered in their interactions with students. Despite these challenges, it is important to seize the day, provide support where possible, and above all, see possibilities rather than limitations.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titlePsykisk helse og friluftsliv. Hvordan kan lærere på ungdomstrinnet bruke friluftsliv for å forebygge psykisk uhelse i skolen?en_US
dc.title.alternativeMental health and outdoor activities. How can teachers in middle school use outdoor activities to prevent mental health problems in school?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel