Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBreilid, Nils
dc.contributor.authorLunåsmo, Petter
dc.date.accessioned2023-09-11T10:43:06Z
dc.date.available2023-09-11T10:43:06Z
dc.date.issued2023
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3088612
dc.description.abstractFormålet med denne studien har vært å undersøke hvordan spesialpedagoger arbeider med relasjoner og om dette kan fremme inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Studien har rettet søkelyset både mot hvordan spesialpedagogers arbeid med lærer-elev-relasjoner fremmer inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning, men også hvordan spesialpedagogers arbeid med elev-elev-relasjoner kan gjøre det samme. I lys av studiens formål har denne problemstillingen vært utgangspunktet for studien: «Hvordan kan spesialpedagogers relasjonsarbeid fremme inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning?» I arbeidet med å samle data for å undersøke problemstillingen har det i denne studien blitt benyttet kvalitativ tilnærming. Datamaterialet ble innhentet ved hjelp av fire semi-strukturerte intervjuer med lærere og spesialpedagoger i den norske skolen. For å analysere datamaterialet ble det gjennomført tematisk analyse (Braun & Clarke, 2006). I analysen ble mønstre og tema i datamaterialet identifisert. Sammen med det teoretiske rammeverket har disse forskningsspørsmålene vært førende for analysen: Hvordan arbeider spesialpedagogene med å etablere, utvikle og opprettholde lærer-elev-relasjoner? Hvordan arbeider spesialpedagogene med å fremme utvikling av elev-elev-relasjoner? Hvordan forstår spesialpedagogene begrepet inkluderende opplæring? Hvordan fremmer spesialpedagogenes relasjonsarbeid inkluderende opplæring? Studiens mest betydningsfulle funn er at spesialpedagogene opplever deres relasjonsarbeid som betydningsfullt for å fremme inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning. Studien peker på at det kan være gunstig å fokusere på å skape mange positive interaksjoner mellom lærer og elev for å etablere, utvikle og opprettholde gode lærer-elev-relasjoner. I etableringsfasen av lærer-elev-relasjonen kan det være gunstig å fokusere ekstra mye på å vise relasjonsvarme ovenfor elevene. Etter å ha etablert relasjon kan spesialpedagoger i større grad vektlegge kontroll og stille krav og forventninger til elevene. Studien peker også på at elever bør få muligheten til å medvirke i relasjonen mellom lærer og elev og egen opplæring. Når det gjelder utvikling av elev-elev-relasjoner for å fremme inkluderende opplæring argumenteres det i studien for at elever bør være en del av klassefellesskapet og engasjeres i meningsfylte aktiviteter sammen med medelever. Dette kan legges til rette for gjennom hensiktsmessig pedagogisk differensiering. I forlengelsen av studiens funn argumenteres det for at spesialpedagogers kompetanse i å utvikle relasjonsarbeid som fremmer inkluderende opplæring med fordel kan utvikles. Å etablere et felles verdigrunnlag som opplæringen skal ta utgangspunkt i, samt et tolkningsfellesskap vurderes som hensiktsmessige tiltak. The purpose of this study has been to examine how special education-teachers work in order to establish positive teacher-student relationships and how they work in order to give students the opportunity to build positive relationships with each other. Moreover, the study has also examined whether good teacher-student and student-student relationships can positively impact students with special education need´s inclusive education. In light of the study´s purpose, the following thesis question was set: “How can good teacher-student and good student-student relationships positively impact students with special education need´s inclusive education?” A qualitative methodology was used in order to provide research for the thesis question. The data material was gathered through four semi-structured interviews with special education-teachers. To locate patterns and themes within the data material, Braun and Clarke´s thematic analysis (2006) was conducted. The study´s theoretical framework in addition to four research questions served as the foundation for the analysis: 1) How do the special education-teachers work in order to establish good teacher-student relationships? 2) How do the special education-teachers work in order to let students establish good student-student relationships? 3) Which understanding of the term inclusive education do the special education-teachers have? 4) Does the special education-teacher´s relational work positively influence students with special need´s inclusive education? Based on the study's research, the special education-teachers emphasize good teacher-student and student-student relationships as significant in order to influence students with special education need´s inclusive education. When it comes to establishing good teacher-student relationships, the study emphasizes many positive interactions between teacher and student as important. The study also emphasizes being supportive and showing high levels of warmth as important when establishing good teacher-student relationships. It argues control as of secondary importance, but also significant when establishing relationships. According to the study, student participation is important when establishing good teacher-student relationships. To establish good student-student relationships and positively impact inclusive education, the study argues that students should be engaged in meaningful activities along with their fellow students. The study also argues that teacher´s competence to positively impact students with special education need´s inclusive education through relationships could be further developed through the establishment of a common vision.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.title"Hvordan spesialpedagogers relasjonsarbeid kan fremme inkluderende opplæring for elever med vedtak om spesialundervisning". En kvalitativ studie av spesialpedagogers erfaringer og perspektiveren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel