Hybrid lederskap En ny form for ledelse?
Abstract
Denne masteroppgaven handler om ledelse i en hybrid arbeidshverdag, som i etterkant av pandemien har blitt «den nye normalen» for flere ledere i offentlig sektor.
I denne studien har jeg forsøkt å se nærmere på hvordan hybridarbeid påvirker utøvelse av ledelse, og hvilke lederegenskaper som er viktig for å lykkes i en slik arbeidshverdag. Målet med studien har vært å undersøke hvordan ansatte opplever at hybridarbeid påvirker relasjonen til sin leder, samt leders tilgjengelighet og tilstedeværelse i en hybrid arbeidshverdag.
Undersøkelsesenhetene er offentlige virksomheter som i etterkant av pandemien har innført hybridarbeid. I denne studien har jeg intervjuet totalt ti ulike ansatte fra to ulike virksomheter, fordelt på seks ulike enheter i Oslo og Bærum kommune. Informantene har representasjon fra syv ulike fagområder.
Oppgavens teoretiske grunnlag baserer seg på teori og forskning innen offentlig styring og ledelse, tillitsbasert ledelse, digital ledelse, hybridarbeid og tilstedeværende ledelse.
Analysen synliggjør at tillitsbasert ledelse har hatt stor betydning for mine informanter. Videre viser analysen at informantenes relasjon til sin leder, og opplevelsen av leders tilstedeværelse ikke er påvirket av den hybride arbeidshverdagen. Denne studien setter søkelys på lederegenskaper som evnen til å utøve tillitsbasert ledelse, i kombinasjon med gode relasjons- og kommunikasjonsferdigheter. Betydningen av god digital kompetanse får også en forsterket betydning når man leder medarbeidere som arbeider hybridbasert, og dette er et tema som er anbefalt å se nærmere på i videre forskning. Funnen i denne studien indikerer at ledelse i en hybrid arbeidshverdag ikke nødvendigvis vil kreve noe helt nytt.
Ettersom den hybride arbeidshverdagen har blitt «den nye normalen» for flere ledere i offentlig sektor kan denne studien ha betydning for andre ledere og ansatte i offentlig sektor, eller lignende caser.