Dataspill i et nytteperspektiv
Abstract
Jeg har så lenge jeg kan huske vært interessert i å spille dataspill. For meg var det en interesse som beroliget meg, ga meg en følelse av mestring, utfordret meg intellektuelt og skapte nye vennskapsbånd. Jeg kan si at dataspill var en stor del av min hverdag som barn og ungdom, men ikke uten negative sider. I mange familier er dataspill sett på som en kilde til irritasjon, spesielt hvis omsorgspersonene ser på dataspilling som en usosial og inaktiv aktivitet (kulturdepartementet 2019, s. 17). Min familie var intet unntak. Foreldrene mine mente jeg måtte gå ut for å være med venner istedenfor å visne bak pc-skjermen. I dag viser de siste tallene fra Medietilsynet (2022) at 76% av alle barn mellom 9-18 år spiller dataspill (s.4). Rapporten viser at for barn mellom 9-18 år spiller 92% av alle gutter og 59% av alle jenter (Medietilsynet, 2022, s. 4). Tallene fra Medietilsynet viser at dataspill har potensialet til å være en sosial arena for barn til å møte 76% av jevnaldrende. Det gjør at vi må tenke nytt når det kommer til barn og unge i dagens samfunn.