dc.contributor.author | Knudsmoen, Hege | |
dc.contributor.author | Mausethagen, Sølvi | |
dc.contributor.author | Dalland, Cecilie Pedersen | |
dc.date.accessioned | 2023-06-14T13:14:23Z | |
dc.date.available | 2023-06-14T13:14:23Z | |
dc.date.created | 2022-08-28T16:12:24Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk. 2022, 8 189-203. | en_US |
dc.identifier.issn | 2387-5739 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/11250/3071365 | |
dc.description.abstract | I denne artikkelen studerer vi ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning, slik de kommer til uttrykk på kommune- og skolenivå. Basert på analyser av intervjudata fra ledere i kommunale grunnskoler i tre kommuner finner vi at disse strategiene primært blir knyttet til to områder: kompetanseutvikling og elevenes læringsutbytte. Et tredje område, som delvis overskrider de to første, knyttes til tilpasset opplæring. Disse strategiene bidrar til at det er situerte perspektiver på inkludering som er i forgrunn for ledernes strategier, mens mer generelle perspektiver på inkludering kommer i bakgrunnen. Å styrke slike perspektiver knyttet til hva inkluderende undervisning skal og kan være, handler også om å gjøre inkludering i større grad til en kunnskapsmessig driver i ledernes strategier for skoleutvikling. | en_US |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | Cappelen Damm Akademisk | en_US |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.title | Ledelsesstrategier for utvikling av inkluderende undervisning | en_US |
dc.title.alternative | Leadership strategies for the development of inclusive teaching | en_US |
dc.type | Peer reviewed | en_US |
dc.type | Journal article | en_US |
dc.description.version | publishedVersion | en_US |
cristin.ispublished | true | |
cristin.fulltext | original | |
cristin.qualitycode | 1 | |
dc.identifier.doi | 10.23865/ntpk.v8.3435 | |
dc.identifier.cristin | 2046494 | |
dc.source.journal | Nordisk tidsskrift for pedagogikk og kritikk | en_US |
dc.source.volume | 8 | en_US |
dc.source.pagenumber | 189-203 | en_US |
dc.relation.project | Norges forskningsråd: 287132 | en_US |