Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKleve, Bodil
dc.contributor.authorHummelsund, Rebecca Landro
dc.date.accessioned2023-05-30T10:33:36Z
dc.date.available2023-05-30T10:33:36Z
dc.date.issued2020
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3069313
dc.description.abstractFormålet med masteravhandlingen er å undersøke diskursive likheter og forskjeller mellom gutter og jenter i hvordan de oppfatter matematikken og seg selv som elever i faget. Gjennom å lytte til elevenes egne fortellinger har jeg fått et innblikk i hvordan de identifiserer og posisjonerer seg som matematikkelever. Jeg gjennomførte en kvalitativ studie hvor jeg kombinerte observasjon av matematikkundervisning med fokusgrupper og individuelle intervju av åtte 10. klassinger. Studien viser både diskursive likheter og forskjeller mellom guttene og jentene. Jeg fant at de deler oppfatningen om at matematikk er et fag som må skrives, hvor det ikke er rom for diskusjon og samtale i læringsprosessen. Guttene og jentene er også enige i at forståelse er viktigere enn å finne riktige svar, men opplever at undervisningen vektlegger det annerledes. I tillegg deler de oppfatningen om at matematikk er et viktig fag. All nytteverdi knyttes imidlertid til å ha flere muligheter i utdanning og jobb, og utover dette oppfattes matematikkunnskapen som unødvendig. Studien viser hvor styrende undervisningen kan være for elevenes syn på matematikk og seg selv som elever i faget. Av diskursive forskjeller viser studien at guttene drives av konkurranse, mens jentene foretrekker samarbeid i læringsprosessen. Jeg fant også at guttene har en oppfatning om at de har lettere for å lære matematikk, og at de er opptatt av å framstå naturlig gode i faget. Det var noe uklart om jentene delte disse oppfatningene, og de framstod heller ikke like samstemte. I sum fant jeg flere forskjeller innad i jentegruppen enn mellom kjønnene. Studien viser store variasjoner i hvordan jentene identifiserer og posisjonerer seg som elever i matematikk. Jeg trekker fram viktigheten av at elevene får undervisning som er i tråd med læreplanen, slik at de får muligheter til å utforske, samtale og arbeide variert. Jeg belyser også betydningen det har for elevenes motivasjon at opplæringen i skolen gir innsikt i hvorfor matematikken er viktig, og i dens rolle i samfunnet. Dette mener jeg kan medføre at flere elever utvikler inkluderte matematiske identiteter, og får større interesse for, og glede i, faget. The purpose of this master’s thesis is to explore similarities and differences in the discourse between boys and girls, in their perception of mathematics and themselves as learners in this subject. By listening to the students’ own stories, I aimed to obtain insights into how they identify and position themselves as mathematics students. I conducted a qualitative study, combining observations of teaching with focus groups and individual interviews of eight students in year ten. The study suggests both similarities and differences in the discourse between boys and girls. In terms of similarities, it shows that they share an understanding of mathematics as a written subject, without room for discussion in the learning process. Furthermore, the boys and girls also agree that understanding is more important than finding the right answers, but they experience that teaching emphasizes differently. In addition, the students share an understanding of mathematics as an important subject. However, they only see the applicability related to possibilities in education and some lines of work, and beyond that mathematics knowledge is considered unnecessary. The study shows how the teaching approach shapes students’ perceptions of mathematics and themselves as learners in the subject. The study also points towards differences in the discourse between genders. The boys reveal that they are driven by competition when learning mathematics, while the girls prefer to collaborate. Finally, the boys believe they learn mathematics more easily and reveal an urge to appear naturally able in the subject. It was unclear whether the girls shared these perceptions, nor did they appear to agree within the group. Overall, I found more differences within the group of girls than between genders. The study highlights large variations in how girls identify and position themselves as students in mathematics. I emphasize the importance of reform teaching, and how students benefit from exploring, communicating and working in a variety of ways in their learning process. It is necessary that schools teach students how mathematics matters in society. I believe this will result in more students developing included identities, and in interest and joy in learning mathematics.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.title"Det er viktig å være naturlig god", og andre oppfatninger blant elever i matematikk: En kvalitativ studie om hvordan gutter og jenter identifiserer og posisjonerer seg i matematikken i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel