Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorÆsøy, Knut Ove
dc.contributor.authorNeuenkirchen, Ida
dc.date.accessioned2023-04-12T07:20:11Z
dc.date.available2023-04-12T07:20:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3062508
dc.description.abstractDenne masteroppgaven skal svare på hvordan man kan forstå læreplanverket av 2020 som dannende. Forskerspørsmål som ligger til grunn for å kunne svare på problemstillingen er hvordan man kan gjenkjenne danning, hvilke elementer i læreplanen som kan knyttes til danning, og hvordan en kan styrke skolemessig danning. For å svare på problemstillingen som løftes i masteroppgaven er den hermeneutiske metoden benyttet. Fordypning i danningsteori og læreplanverket av 2020 er teoretiske hovedelementer som legger grunnlaget for å kunne drøfte problemstillingen. For å skape forståelse av danningsbegrepet må det knyttet til den historiske samtid. Innholdet som legges i begrepene Paideia og Bildung, danner grunnlaget for å forstå helheten ved det moderne danningsbegrepet. Arbeid i dannende retning skal skape frigjøring i eleven gjennom utvikling av evnene selvbestemmelse, medbestemmelse og solidaritet. Danning kan være av kategorial art gjennom arbeid med nøkkelproblematikk. For å nærme seg kategorial danning skal den problembaserte metoden med bakgrunn i kritisk-konstruktiv didaktikk ligge til grunn for undervisning. For å forstå læreplanverket som dannende skal helheten av en allsidig danning, utvikling av grunnleggende ferdigheter, arbeid med tverrfaglige nøkkelspørsmål og en foredling av moralsk dyd prege undervisningssituasjonen. Den tverrfaglige undervisningen må inneholde elementer som bruk av eksempler for å skape en allmenn generalisering, metodefokus i form av elevenes tilegnelse av læringsstrategier, et handlingselement for praktisk aktivisering av elevene, og sammenbindingen mellom faglig og sosial læring gjennom elevsamarbeid, konflikthåndtering, og presentasjon av faglig arbeid. This master's thesis will answer how to understand the curriculum of 2020 as forming. Research questions that form the basis for answering the problem are how to characterize formation, which elements from the curriculum that can be linked to formation, and how to strengthen school formation. To answer the problem raised in the master's thesis, the Hermeneutic method is used. Specialization in formation theory and the curriculum of 2020 are theoretical main elements that lay the foundation for being able to discuss the problem. To create an understanding of the concept of formation, it must be related to the historical contemporary. The content used in the terms Paideia and Bildung forms the basis for understanding the wholeness of the modern concept of formation. Work in forming direction should create liberation in the pupil through the development of abilities as self determination, co-determination and solidarity. Through work on key issues one can characterize formation as categorical. In order to approach categorical formation, the problem-based method based on critical-constructive didactics must form the basis of teaching activities. In order to understand the curriculum as forming, the wholeness of a versatile formation, the development of basic skills, work on interdisciplinary key issues and a refining of moral virtue should impress the instruction. The interdisciplinary teaching must include elements such as the use of examples to create a generalization, method focus on the pupils' acquisition of learning strategies, an element of action for practical activation of the pupils, and the interconnection between academic and social learning through student collaboration, conflict management, and presentation of academic work.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOslomet - storbyuniversiteteten_US
dc.titleOm danning - Med fokus på Læreplanverket av 2020en_US
dc.title.alternativeAbout formation - Focusing on the curriculum of 2020en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel