Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorRamton, Aase Marit T. Sørum
dc.date.accessioned2023-03-06T14:34:41Z
dc.date.available2023-03-06T14:34:41Z
dc.date.created2022-11-10T09:11:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.issn1892-3364
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3056164
dc.description.abstractAlle elever har lovfestet rett til tilpasset opplæring (Opplæringslova, 1998, § 1–3). I en smal tilnærming til tilpasset opplæring vil utfordringene tilpasses enkeltelevene. Ved å tilrettelegge for varierte sanseerfaringer og flere veier til kunnskap vil undervisningen tilpasses hele elevmangfoldet i vid forstand. En måte å tilrettelegge for dette er gjennom estetiske læringsprosesser. Målet med studien er å undersøke hvordan et utvalg lærere benytter estetiske læringsprosesser i tilpasset opplæring på småskoletrinnet. Studien er kvalitativ og gjør bruk av semistrukturerte intervjuer og strukturert åpen observasjon. Informantene er et strategisk utvalg på fem lærere som underviser på småskoletrinnet, har lærerutdanning, minst to av de praktiske og estetiske fagene i fagkretsen og lang undervisningserfaring. Datamaterialet har gjennomgått en tematisk analyse som hovedsakelig var induktiv. Studiens hovedfunn er at lærerne benytter et bredt spekter estetiske læringsprosesser for å gi hele elevmangfoldet varierte sanseerfaringer og kroppslige erfaringer, stimulere et mangfold multiple intelligenser, samt lage modeller med ulikt abstraksjonsnivå i en vid tilnærming til tilpasset opplæring. For å tilpasse undervisningen til enkeltelever brukes drama, tegning og fargelegging.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherPsykologi i kommunenen_US
dc.relation.ispartofseriesPsykologi i kommunen;Nr. 4 2022
dc.relation.urihttps://psykisk-kommune.no/estetiske-laringsprosesser-brukt-i-tilpasset-opplaring-pa-smaskoletrinnet/19.252
dc.titleEstetiske læringsprosesser brukt i tilpasset opplæring på småskoletrinneten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionacceptedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://psykisk-kommune.no/estetiske-laringsprosesser-brukt-i-tilpasset-opplaring-pa-smaskoletrinnet/19.252
dc.identifier.cristin2071542
dc.source.journalPsykologi i kommunen (PIK)en_US
dc.source.issue4en_US
dc.source.pagenumber21en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel