• norsk
    • English
  • English 
    • norsk
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Sentraladministrasjonen
  • Publikasjoner fra Cristin
  • View Item
  •   Home
  • Sentraladministrasjonen
  • Publikasjoner fra Cristin
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Estetiske læringsprosesser brukt i tilpasset opplæring på småskoletrinnet

Ramton, Aase Marit T. Sørum
Peer reviewed, Journal article
Accepted version
Thumbnail
View/Open
TilpassetOpplaeringPIK-Sept22-Cristin.pdf (342.4Kb)
URI
https://hdl.handle.net/11250/3056164
Date
2022
Metadata
Show full item record
Collections
  • LUI - Institutt for grunnskole- og faglærerutdanning [492]
  • Publikasjoner fra Cristin [2626]
Original version
https://psykisk-kommune.no/estetiske-laringsprosesser-brukt-i-tilpasset-opplaring-pa-smaskoletrinnet/19.252
Abstract
Alle elever har lovfestet rett til tilpasset opplæring (Opplæringslova, 1998, § 1–3). I en smal tilnærming til tilpasset opplæring vil utfordringene tilpasses enkeltelevene. Ved å tilrettelegge for varierte sanseerfaringer og flere veier til kunnskap vil undervisningen tilpasses hele elevmangfoldet i vid forstand. En måte å tilrettelegge for dette er gjennom estetiske læringsprosesser. Målet med studien er å undersøke hvordan et utvalg lærere benytter estetiske læringsprosesser i tilpasset opplæring på småskoletrinnet. Studien er kvalitativ og gjør bruk av semistrukturerte intervjuer og strukturert åpen observasjon. Informantene er et strategisk utvalg på fem lærere som underviser på småskoletrinnet, har lærerutdanning, minst to av de praktiske og estetiske fagene i fagkretsen og lang undervisningserfaring. Datamaterialet har gjennomgått en tematisk analyse som hovedsakelig var induktiv. Studiens hovedfunn er at lærerne benytter et bredt spekter estetiske læringsprosesser for å gi hele elevmangfoldet varierte sanseerfaringer og kroppslige erfaringer, stimulere et mangfold multiple intelligenser, samt lage modeller med ulikt abstraksjonsnivå i en vid tilnærming til tilpasset opplæring. For å tilpasse undervisningen til enkeltelever brukes drama, tegning og fargelegging.
Publisher
Psykologi i kommunen
Series
Psykologi i kommunen;Nr. 4 2022
Journal
Psykologi i kommunen (PIK)

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit
 

 

Browse

ArchiveCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournalsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsDocument TypesJournals

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics

Contact Us | Send Feedback

Privacy policy
DSpace software copyright © 2002-2019  DuraSpace

Service from  Unit