Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFlognfeldt, Mona Evelyn
dc.contributor.authorSteen, Liv Ragnhild
dc.date.accessioned2023-02-09T09:46:48Z
dc.date.available2023-02-09T09:46:48Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3049567
dc.description.abstractThe present thesis investigates vocabulary use in two compositions written by 41 10th-grade pupils of a Norwegian lower secondary school. They were all fluent in Norwegian. The investigator was their regular English teacher. The study implemented the Teaching and Learning Cycle (TLC) as a framework for facilitating productive vocabulary development in the learner group. The intervention period lasted for two weeks, including four class lessons. In an authentic article retrieved from Time Magazine, 39 target words were selected, which belonged to the 3,000 most frequent headwords or rarer. The learners completed a two-section vocabulary test that showed how many of the target words were known either receptively or productively. Further, they read the article in class, focusing on the 39 target lexical items, and deciding which they wanted to add to their personal word card library. The target words were subsequently taught through explicit vocabulary instruction. In the last lesson of the TLC, the learners wrote a composition of at least 200 words, henceforth called Version 1. The papers were analysed by a computer program called the Lexical Frequency Profile (LFP), which shows the proportion of words used from the 1,000 most frequent word families, the 1,000-2,000 most frequent word families, and the above 2,000 most frequent word families, the words from the University Word List (UWL), and the target words. In addition, the LFP calculates the total number of word families produced. In the two weeks following after the learners received feedback on their first composition, the target words were recycled only once through a multimode computerised learning program called quizlet.com. Then the learners wrote another composition, which was also analysed by means of the LFP. The data from both versions were computed into SPSS, and the means were calculated and compared by running paired t-tests. The data showed that the proportion of basic vocabulary and the target words significantly decreased in the second composition. In contrast, the use of non-basic vocabulary significantly increased. The total number of word families in Version 2 was significantly higher than in Version 1. The results suggest that the learners’ texts developed in the direction of improved lexical richness because of richer high-level vocabulary and lexical variation. Principled and teacher-controlled recycling of target words and more longitudinal studies of written productive vocabulary development are proposed. Denne studien undersøker bruk av ordforråd i to skriftlige arbeider utført av 41 elever på 10. trinn i en norsk ungdomsskole. Alle mestret norsk flytende. Forskeren var deres regulære engelsk lærer. Studien brukte sirkelen for undervisning og læring (TLC) som en ramme for å legge til rette for utviklingen av skriftlig produktivt ordforråd i læringsgruppen. Intervensjonsperioden varte i to uker, noe som innebar fire klassetimer. 39 mål-ord ble valgt fra en autentisk artikkel hentet fra Time Magazine. Mål-ordene tilhørte de 3000 mest frekvente ordene eller sjeldnere. Elevene fullførte en todelt vokabular-test som viste hvor mange av mål-ordene de kjente enten reseptivt eller produktivt. Videre leste de artikkelen i klassen og med fokus på å forstå de 39 mål-ordene og valgte hvilke ord de ville legge til i sitt personlige ord-kort bibliotek. Mål-ordene ble deretter undervist på en eksplisitt måte. I den siste timen av TLC skrev elevene en tekst på minst 200 ord, heretter kalt Versjon 1. Tekstene ble analysert i et dataprogram, the Lexical Frequency Profile (LFP), som viser andelene av produserte ord fra de 1000 mest frekvente ordfamiliene, ord fra de 1000-2000 mest frekvente ordfamiliene og ord som er sjeldnere enn de 2000 mest vanlige ordfamiliene, ord fra universitetslisten (UWL), og mål-ordene. I tillegg regner LFP ut det totale antall ordfamilier som er produsert. I de påfølgende to ukene, etter at eleven fikk tilbakemelding på sin første tekst, ble mål-ordene resirkulert bare en gang ved at de brukte et dataprogram som heter quizlet.com. Deretter skrev elevene en ny tekst, som også ble analysert i LFP. Data fra begge versjoner av tekst ble lagt inn i SPSS, som regnet ut gjennomsnitt. Disse ble sammenliknet ved parede t-tester ble kjørt. Dataene viste at andelen av basis vokabular og mål-ordene ble signifikant lavere i den andre teksten. Derimot økte bruk av ikke-basis vokabular. Det totale antallet av ordfamilier i Versjon 2 var signifikant høyere enn i Versjon 1. Resultatene antyder at elevenes tekster utviklet seg i retning av forbedret ordrikdom, fordi de brukte flere lavfrekvente ord og større leksikalsk variasjon. Prinsipiell og lærer-kontrollert resirkulering av mål-ord og mer langvarige studier av skriftlig produktivt vokabular utvikling er foreslått.en_US
dc.language.isoengen_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectReceptive vocabularyen_US
dc.subjectProductive vocabularyen_US
dc.subjectExplicit vocabulary instructionen_US
dc.subjectLexical richnessen_US
dc.subjectMid-frequency wordsen_US
dc.subjectReseptivt vokabularen_US
dc.subjectProduktivt vokabularen_US
dc.subjectEksplisitt undervisning av vokabularen_US
dc.subjectOrdrikdomen_US
dc.subjectMidt-frekvente orden_US
dc.titleFacilitating Productive Vocabulary Development: Focus on Lexical Richness in Secondary Students’ writingen_US
dc.title.alternativeTilrettelegging for utvikling av produktivt vokabular: Fokus på ordrikdom i ungdomsskoleelevers teksteren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber139en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel