Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHelsvig, Kim Gunnar
dc.coverage.spatialNorgeen_US
dc.date.accessioned2023-02-07T08:26:20Z
dc.date.available2023-02-07T08:26:20Z
dc.date.created2022-03-26T09:05:27Z
dc.date.issued2022-03-24
dc.identifier.citationNytt Norsk Tidsskrift. 2022, 39 (1), 5-17.en_US
dc.identifier.issn0800-336X
dc.identifier.issn1504-3053
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048735
dc.description.abstractBegrepet «kunnskapssamfunnet» festet seg fra slutten av 1980-årene. Siden den tid har det gitt mål og retning til en internasjonal vending i norsk skole og utdanning. Det norske utdanningssystemet, som i omkring 150 år hadde vært det utdanningshistorikeren Harald Thuen (2017: 239–240) kaller «et gedigent nasjonalt integrasjonsprosjekt», ble fra 1990-årene stadig mer vevd inn i en internasjonal skole- og utdanningspolitisk utvikling. Hva handlet den internasjonale vendingen om, hvorfor skjedde den, og hva betyr den for nasjonen? The term ‘knowledge societyʼ came into frequent use in the late 1980s. Since then, it has given direction to an international turn for Norwegian schools and education. From the 1990s the Norwegian educational system, which for about 150 years had been what the educational historian Harald Thuen (2017: 239–240) calls ‘a great national integration projectʼ, was increasingly woven into an international school and education policy development. What was the international turn all about, why did it happen, and how has it affected the nation-state?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesNytt Norsk Tidsskrift;Nr. 1 / 2022 / Årg. 39
dc.subjectInternasjonaliseringen_US
dc.subjectHøyere utdanningen_US
dc.subjectGrunnskolelærerutdanningen_US
dc.subjectFellesskolenen_US
dc.subjectKunnskapssamfunneten_US
dc.titleKunnskapssamfunnet og nasjonen - den internasjonale vendingenen_US
dc.title.alternativeThe knowledge society and the Nation - The international turnen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/nnt.39.1.2
dc.identifier.cristin2012679
dc.source.journalNytt Norsk Tidsskriften_US
dc.source.volume39en_US
dc.source.issue1en_US
dc.source.pagenumber5-17en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel