Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorElvebakk, Lisbeth
dc.contributor.authorSoleglad, Synne Emilie del Barco
dc.date.accessioned2023-02-03T10:23:36Z
dc.date.available2023-02-03T10:23:36Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048233
dc.description.abstractMed et samfunn i endring, er ny kunnskap og kompetanse blitt nødvendig for å kunne finne løsninger på dagens og framtidas utfordringer. Som et resultat av dette har vi blant annet fått et nytt kompetansebegrep i skolen, hvor kritisk tenkning er blitt en del av det. Med ny læreplan skal kritisk tenkning inn i alle fag. Det heter at norskfaget skal styrke elevenes evne til å tenke kritisk, og ha en kritisk tilnærming til både språk og tekst. Faget skal også sørge for at elevene kan lese og skrive i variert grad (Kunnskapsdepartementet, 2019, p. 23). Det er også blitt et stort fokus på hvordan kritisk tenkning kan operasjonaliseres og stimuleres i klasserommet. Men hvordan skal jeg som lærer se om elevene har tenkt kritisk? Jeg har ikke tilgang til elevenes tanker, kun språket deres. Med elevtekst som utgangspunkt, ønsket jeg å se nærmere på hvordan kritisk tenkning kan identifiseres. Jeg utformet en skriveoppgave hvor elevene skulle vurdere positive og negative ringvirkninger ved fire- og femdagers skoleuke. Tekstene elevene skrev ble det som skulle være gjenstand for min analyse. I den forbindelse har jeg utarbeidet et rammeverk som kan være til hjelp for identifiseringen på ulike nivåer. Rammeverket er ikke knyttet til generelle skriveferdigheter og de kompetansene som ellers brukes i vurdering av elevtekster. Gjennom analysen kunne jeg, basert på rammeverket, identifisere ulike elementer av kritisk tenkning i alle elevtekstene. Studien kan gi innsikt i hvordan en lærer kan identifisere kritisk tenkning i elevtekster. In a changing society, new knowledge and competence is a necessity to find solutions on the challenges we face today and tomorrow. Therefore, it is developed a new term of competence in schools, where critical thinking is a part of this term. With the new curriculum, critical thinking is an element in all school subjects. The subject Norwegian intend to strengthen pupils’ ability to think critically, and to have a critical approach to both language and writing. The subject must provide for pupils to read and write in different manners. Furthermore, the focus is on how critical thinking can be operationalized and stimulated in the classroom. The question is, how can I as a teacher identify that pupils think critically? I do not have access to my pupils’ thoughts, only their language. Using argumentative texts as my source, I wanted to have a closer look at how critical thinking can be identified. Therefore, I have designed a framework that can be helpful for identifying critical thinking at different levels. The framework is not related to writing skills in general and the competences that is used in assessment of pupils’ work. Through the analysis and based on the framework, I was able to identify various elements of critical thinking in all of the texts. This research can give an understanding of how a teacher can identify critical thinking in texts written by pupils.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKritisk tenkningen_US
dc.subjectTekstarbeiden_US
dc.subjectKritisk skrivingen_US
dc.subjectElevskrivingen_US
dc.subjectKompetanseen_US
dc.subjectCritical thinkingen_US
dc.subjectTextual worken_US
dc.subjectCritical writingen_US
dc.subjectPupil’s writingen_US
dc.subjectCompetenciesen_US
dc.subjectKompetanseren_US
dc.titleIdentifisering av elevers kritiske tenkning i tekstarbeiden_US
dc.title.alternativeIdentifying pupils critical thinking in textual worken_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber123en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel