Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMyrebøe, Tonje
dc.contributor.authorMollekleiv, Hanne
dc.date.accessioned2023-02-03T08:46:18Z
dc.date.available2023-02-03T08:46:18Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048180
dc.description.abstractDenne masterstudien handler om hvilke utfordringer og muligheter samfunnsfaglærere erfarer med å benytte dagsaktuelle nyheter som lærestoff i henhold til læreplanens mål om å utdanne elever som kritiske, demokratiske medborgere. Læreplanen i samfunnsfag fremhever viktigheten av å utforske nåtidige samfunnsforhold. Det understrekes at samfunnsfag er et sentralt fag for å utdanne engasjerte, aktivt deltakende og kritisk tenkende medborgere. Elever skal styrke forståelsen av seg selv og samfunnet de er en del av, samt erfare hvordan de kan påvirke og delta i samfunnsutviklingen. Dette krever at elever tilegner seg innsikt og vurderingsevne om hva som kjennetegner dagens samfunnssituasjon. Et mål med studien er å bidra til økt kunnskap om hvordan lærere kan integrere nyheter i undervisningen. For å forstå hvordan og hvorfor lærere bruker nyheter i faget, er det relevant å synliggjøre deres erfaringer og kunnskaper om hvilke muligheter og utfordringer de erfarer at de i dag står overfor. Studien baserer seg på seks kvalitative intervjuer med samfunnsfaglærere på ungdomstrinnet. Informantenes perspektiver, kunnskaper og erfaringer blir presentert og drøftet ved å belyse hovedfunnene fra analysen med teori fra det teoretiske rammeverket. Gjennom lærernes fortellinger var det særlig tre begrunnelser for å bruke nyheter i undervisningen som ble trukket frem. For det første peker lærerne på at nyheter fremmer interesse og motivasjon hos elevene. For det andre oppgir lærerne at de kjenner på en forpliktelse når det gjelder å bruke nyheter i lærestoffet for å realisere fagets formål. For det tredje forteller lærerne at de bruker nyheter tverrfaglig og når elever skal utvikle ferdigheter i kritisk tenkning. Disse elementene er i henhold til hva som blir beskrevet som sentralt i LK20. Læreplanen har dermed innvirkning på lærernes begrunnelser for hvorfor nyheter integreres. Begrunnelsene tydeliggjør nyheters potensiale i forbindelse med elevers utdanning. Videre drøfter jeg hvilke faktorer samfunnsfaglærerne forteller at påvirker deres bruk av nyheter i undervisningen. Det blir belyst at kontroversielle og ekstreme nyheter skaper pedagogisk usikkerhet og forsiktighet hos lærerne. I tillegg viser funn at lærerne har ulike forventninger og forhåpninger når det gjelder i hvor stor grad elevene deres skal holde seg oppdatert på nyhetsbildet. Den tredje faktoren, er lærernes relativt frie handlingsrom. De tre faktorene tydeliggjør noen av utfordringene vi står overfor med å integrere nyheter i undervisningen. Ved å undersøke hovedfunnene i de to kapitlene, blir også informantenes vurderinger i henhold til læreplanens mål om å utdanne elever som kritiske og demokratiske medborgere belyst. This master thesis is about the challenges and opportunities that social studies teachers experience in using current news as teaching material in accordance with the curriculum's goal of educating students as critical thinkers and democratic citizens. The curriculum in social studies emphasizes the importance of exploring current social conditions. Social studies is a key subject for educating citizens who are committed, actively participating and critically thinking. In addition, students should strengthen their understanding of themselves and the society they are a part of, and experience how they can affect and participate in the development of society. This requires students to gain insight and judgment about what characterizes the current social situation. In this research study, one of the goals is to increase knowledge about how teachers can integrate news into the teaching material. To understand how and why teachers use news in teaching material, it is relevant to show their experiences and knowledge of the opportunities and challenges they experience today. The study is based on six qualitative interviews with social studies teachers in junior high school. The informants' perspectives, knowledge and experiences are presented and discussed by showing the main findings from the analysis with theory from the theoretical framework. Throughout the teachers' stories, three reasons for using news in the teaching material were highlighted. First, teachers point out that news promotes students' interest and motivation. Secondly, the teachers state that they feel an obligation when it comes to using news in the teaching material to promote the purpose of the subject. Third, teachers say that they use news interdisciplinary and to develop the students’ critical thinking skills. These elements are described as central to the curriculum. It turns out that the curriculum has an impact on teachers' reasons for why news is integrated. The reasons clarify some of the potential of news in connection with students' education. Furthermore, I discuss which factors the social studies teachers say that affect their use of news in the teaching material. It is pointed out that controversial and extreme news create pedagogical uncertainty and caution among teachers. In addition, it turns out that teachers have different expectations and hopes when it comes to how much their students should stay up to date on the news. The third factor relates to teachers’ freedom of action. The factors explain some of the challenges we face in integrating news into the teaching material. By studying the main findings in these two chapters, the informants' assessments in accordance with the curriculum's goal of educating students as critical and democratic citizens are also shown.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectDagsaktuelle nyheteren_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.subjectKritisk tenkningen_US
dc.subjectDemokratiopplæringen_US
dc.subjectMedborgereen_US
dc.subjectCurrent newsen_US
dc.subjectSocial studiesen_US
dc.subjectCritical thinkingen_US
dc.subjectDemocracy educationen_US
dc.subjectCitizensen_US
dc.titleDagsaktuelle nyheter som lærestoff i samfunnsfag - En kvalitativ studie som tar for seg lærerperspektiveten_US
dc.title.alternativeCurrent news as teaching material in social studies - A qualitative study that concentrates on teachers' perspectivesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber104en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel