Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSundar, Paul Robert
dc.contributor.authorModal, Sivert
dc.date.accessioned2023-02-03T08:37:43Z
dc.date.available2023-02-03T08:37:43Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048173
dc.description.abstractSkolens samfunnsmandat kan forstås som et bredt oppdrag som handler om å danne og utdanne individer, som skal skal bringe demokratiet videre (Opplæringsloven, 1998). Alle elevene skal tilegne seg kunnskaper, ferdigheter og kompetanse, samt holdninger og verdier som respekterer ulikheter og mangfold i samfunnet. Dette skal skje ved at skolen legger til rette for inkluderende læringsmiljøer, hvor helse, trivsel og læring for alle er sentralt (Kunnskapsdepartementet, 2017). Med bakgrunn i skolens historiske utvikling har ideologien bak integrering bidratt til utviklingen av inkluderingsprinsippet, hvor en skole for alle skal bidra til at hver enkelt elev skal få et rettferdig opplæringstilbud uavhengig av deres forutsetninger (Kunnskapsdepartementet, 2017). Elever med ulike behov og forutsetninger, som arbeider mot de samme målene, innenfor de samme rammene, kan skape flerfoldige ulike utfordringer for lærerne i skolen. Med utgangspunkt i denne inkluderingstanken ønsker jeg å se nærmere på problemstillingen: Hvordan erfarer kroppsøvingslærere det å inkludere funksjonsnedsatte elever i kroppsøvingsfaget? I dette prosjektet benyttes kvalitative fokusgruppeintervjuer, hvor to ulike grupper på 3 og 4 lærere fra videregående skole ble intervjuet ved hjelp av en semistrukturert intervjuguide. Temaene vi var gjennom omhandlet informantenes bakgrunn, forståelse av tilpasset opplæring og inkludering, samt erfaringer med inkludering av funksjonsnedsatte elever i undervisning. Informantene satte fokus på utfordringer og eventuelle løsninger på problematikken som ble belyst. Intervjuene er transkribert og analysert ved hjelp av Braun og Clarke (2006) sin modell for tematisk analyse, hvor det er blitt anvendt en abduktiv tilnærming for å kategorisere oppgavens funn ved hjelp av aktuell teori og oppgavens empiri. Resultatene fra forskningen viser at erfaringene informantene har med den inkluderende undervisningen påvirkes av faktorer hos lærerne, faktorer hos elevene og faktorer i skolen og miljøet de er en del av. Inkluderingsbegrepet er komplekst og for å kunne arbeide med dette i praksis blir det viktig å se nærmere på alle de ulike faktorene som kan bidra til å påvirke lærernes arbeid med inkludering. The school's social mandate can be understood as a broad mission that is about forming and educating individuals (Opplæringsloven, 1998). All students must acquire knowledge, skills and competencies, as well as attitudes and values that respect differences and diversity in the society. The school shall facilitate inclusive learning environments, where health, well-being and learning for all are key points (Kunnskapsdepartementet, 2017). Based on the school's historical development, the concept of integration has contributed to the principle of inclusion to mature, where a school for everyone, shall contribute to each individual pupil receiving fair educational services regardless of their prerequisites (Kunnskapsdepartementet, 2017). Students with different needs, who work towards the same goals, within the same framework, can create multiple different challenges for teachers. Based on the idea of inclusion, I want to take a closer look at the problem: How do teachers in physical education experience the inclusion of students with disabilities? This thesis uses qualitative focus group interviews, where two different groups of 3 and 4 teachers from upper secondary school were interviewed using a semi-structured interview guide. The topics we covered dealt with the informants' backgrounds, their understanding of adapted education and inclusion, as well as experiences with the inclusion of disabled students in their teaching environments. They emphasized especially what they saw as challenging, and possible solutions to the problems were highlighted. The interviews are transcribed and analyzed using Braun and Clarke's (2006) model for thematic analysis, using an abductive approach to categorize the findings of the thesis, based on current theory and the thesis' empirical data. The results of the research show that the informants' experiences with inclusive teaching are influenced by teacher-specific factors, factors specific to the students and factors in the school and the environment of which they are a part. The concept of inclusion is complex. In order to be able to work with the concept in practice, it becomes important to look more closely at different factors that can contribute to influencing teachers' inclusive work.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectErfaringeren_US
dc.subjectInkluderingen_US
dc.subjectInkluderende læringsmiljøeren_US
dc.subjectFunksjonsnedsettelseren_US
dc.title«Jeg trener jo for livet!» En kvalitativ studie om læreres erfaringer med å inkludere funksjonsnedsatte elever i kroppsøvingsfageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber113en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel