Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorMoljord, Gøril
dc.contributor.authorMagnussen, Silje Victoria
dc.date.accessioned2023-02-03T08:28:11Z
dc.date.available2023-02-03T08:28:11Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3048158
dc.description.abstractDenne studien er en litteraturstudie med formål å undersøke innføringen av begrepet livsmestring som tverrfaglig tema i skolen, og hvordan lærere kan tilrettelegge dette tema for elever med autismespekterforstyrrelser. Studien drøfter derfor problemstillingen: Hvordan kan lærere tilrettelegge for at elever med autismespekterforstyrrelser på mellomtrinnet kan utvikle kompetanser for å mestre eget liv? For å begrense studien og bidra til bedre besvarelse av problemstillingen har studien tatt utgangspunkt i tre forskningsspørsmål, som bidrar til at studien kritiserer, trekker sammenhenger og presenterer teori og funn hensiktsmessig. Studien presenterer først teori. For det første ser en på teori og forskning om autismespekterforstyrrelser, for å bli kjent med denne elevgruppen. For det andre ser studien på skolepolitiske styringsdokumenter, for å undersøke bakgrunnen for innføringen av det tverrfaglige tema livsmestring. Her blir Ludvigsen-utvalgets utredning viktig (NOU 2015: 8), sammen med fagfornyelsen (Kunnskapsdepartementet, 2017). Til slutt undersøker studien livsmestringsbegrepet, for å bli kjent med hva det innebærer. Deretter drøfter studien denne teorien i lys av de tre forskningsspørsmålene, for å bidra til å besvare problemstillingen. Hovedfunnene i studien er at sosial, relasjonell og emosjonell kompetanse viser seg å være særdeles viktige kompetanser for å mestre eget liv. Dette er kompetanser som preger barn med autismespekterforstyrrelser sine utfordringer, og dermed viser det seg at mange av de allerede eksisterende tiltakene for denne elevgrupper er verdifulle for å utvikle kompetanser til å mestre eget liv. Samtidig kritiserer blant annet Madsen (2020) innføringen av tema, og viser til risikoer for at dette temaet kan bidra til mer press gjennom mer å mestre i skolen. I tillegg påpeker han at lærere må være bevisste på at barn med autismespekterforstyrrelser ikke mister sin støtte, ettersom at det nå legges vekt på alle elevene i utvikling av disse kompetansene. Studien viser at autistiske barn fortsatt vil ha et større behov for tilrettelegging og støtte. This thesis is aimed at examining the implementation of life skills as an interdisciplinary topic in school, and how teachers can adapt this topic for students with autism spectrum disorder, through a literature review. Hence, the study discusses the issue: How can teachers adapt their teaching intended for students with autism spectrum disorders in the upper primary level to develop life skills? In order to limit the study and contribute to a better answer to the issue, the study has based its discussion around three research questions, which contribute to criticizing, drawing connections and presenting theory and findings more appropriately. To begin with, the study presents its theory. First, it looks at theory and research around autism spectrum disorders, to better gather knowledge to this student group. Secondly, the study focusses on government documents, to examine the background for the introduction of the interdisciplinary life skills topic. Here, the report from the Ludvigsen committee becomes important (NOU 2015: 8), in addition to the new curriculum (Kunnskapsdepartementet, 2017). Finally, the study examines the concepts of life skills, to gain better knowledge around what it includes. Further, the study discusses this theory based around the three research questions, in order to provide an answer to the issue. The main findings in this study are that social, relational and emotional competence prove to be extremely important competencies in mastering one’s life. Additionally, these competencies often describe children with autism spectrum disorders’ challenges, and thus it turns out that many of the already existing adaptation methods for this group of students are valuable for developing life skills. Meanwhile, Madsen (2020) criticizes the introduction of life skills as an interdisciplinary topic, and points to the risks that this topic may contribute to more pressure as an additional topic for the students to master. Furthermore, he points at teacher’s awareness to children with autism spectrum disorders not losing their existing support, as development of the competencies are now focused on all students in school. This thesis shows that autistic children will still have a greater need for adaptation and support during their time in school.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectAutismespekterforstyrrelseren_US
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectLivsmestringen_US
dc.subjectSosial kompetanseen_US
dc.subjectRelasjonell kompetanseen_US
dc.subjectEmosjonell kompetanseen_US
dc.subjectUtviklingen_US
dc.titleElever med autismespekterforstyrrelser og deres muligheter til å utvikle livsmestringskompetanser – En litteraturstudieen_US
dc.title.alternativeStudents with Autism Spectrum Disorders and Their Opportunities to Develop Life Skills – A Literature Reviewen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber106en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel