Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorJohannessen, Lars E. F.
dc.date.accessioned2023-01-26T15:45:48Z
dc.date.available2023-01-26T15:45:48Z
dc.date.created2022-03-21T13:26:11Z
dc.date.issued2022-03-15
dc.identifier.issn2535-2512
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3046687
dc.description.abstractArtikkelen drøfter abduktiv analyse (AA) – en strategi for teoriutvikling som har fått økt oppmerksomhet det siste tiåret. AA handler om å videreutvikle teori gjennom å oppdage og gi mening til data som bryter med teoretiske forventninger. Strategien forutsetter inngående kjennskap til samfunnsvitenskapelige teorier og dyptpløyende analyse av et rikt datasett. Målet er å gjøre forskeren best mulig disponert for å oppdage fruktbare avvik til eksisterende teori, som man så kan bruke for å utvikle teorien videre. Artikkelen argumenterer for at AA er en ambisiøs og konstruktiv strategi for teoriutvikling, men at den vil være tjent med en utvidet forståelse av teori: AA retter oppmerksomheten nærmest utelukkende mot videreutvikling av vitenskapelig teori og overser med det det betydelige omfanget av ikke-vitenskapelig teori som produseres og sirkuleres på utsiden av tradisjonelle vitenskapelige kanaler. Artikkelen foreslår at AA kan brukes til å videreutvikle også denne typen teori og bygger med det bro mellom litteraturen om teoriutvikling og den offentlige, samfunnskritiske sosiologien vi har lang tradisjon for i Norge. I sum bidrar artikkelen til en mer opplyst samtale om AAs muligheter og begrensninger, noe som kan bedre vilkårene for å utvikle interessant og nyttig teori i samfunnsvitenskapene.en_US
dc.description.abstractThis article discusses abductive analysis (AA) – a strategy for theory development that has received increased attention over the past decade. Abductive analysis facilitates development and refinement of theory through identification and theorizing of anomalies to existing theories. The strategy emphasizes the need for extensive theoretical knowledge and thorough analysis of a rich dataset, to ensure that the researcher approaches the analysis well-disposed with theoretical expectations and data that can break with these expectations. The article argues that while AA is an ambitious and constructive approach to theory development, it could benefit from expanding its conception of theory: As AA focuses almost exclusively on the refinement of scientific theory, it overlooks the considerable extent of non-scientific theory that is produced and circulated outside of scientific channels. In suggesting that AA can be used to refine these additional types of theory, the article bridges the literature on theorizing with a broader tradition of public sociology that has strong roots in Norway. The article thus contributes to a more enlightened conversation about the potential and limitations of AA, which may help improve the conditions for developing interesting and useful theory in the social sciences.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesNorsk sosiologisk tidsskrift;Årgang 6, nr. 2-2022
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/doi/10.18261/nost.6.2.4
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectAbduksjonen_US
dc.subjectAnomalieren_US
dc.subjectTeorien_US
dc.subjectTeoretiseringen_US
dc.subjectTeoriutviklingen_US
dc.subjectAbductionen_US
dc.subjectTheorizingen_US
dc.subjectTheoryen_US
dc.subjectTheory developmenten_US
dc.titleUtenfor akademia: mot en utvidet forståelse av «abduktiv analyse» og teoriutviklingen_US
dc.title.alternativeBeyond the academy: Towards a more inclusive understanding of abductive analysis and theory developmenten_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2022 Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.fulltextpostprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/nost.6.2.4
dc.identifier.cristin2011391
dc.source.journalNorsk sosiologisk tidsskriften_US
dc.source.volume6en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber1-16en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal