Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEriksen, Harald
dc.contributor.authorJohansen, Esther Marie
dc.date.accessioned2023-01-25T10:29:04Z
dc.date.available2023-01-25T10:29:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3046182
dc.description.abstractI den norske læreplanen står skriving sentralt som en måte å kunne tilegne seg kunnskap på. Det har historisk sett vært norskfaget som har ansvaret for å trene opp skrivemusklene til elevene og gjøre dem tekstkyndige, men av de nyere læreplanene ser vi en endring i ansvarsforståelsen; det er ikke lenger slik at det kun er i norskfaget at lesing og skriving står sentralt, det er en allmenn forståelse av at disse to ferdighetene er nødvendige uavhengig av fag for å kunne tilegne seg og bearbeide kunnskap. Eleven skal gjennom flere år på skolen tolke, tyde og forme ulike former for tekst, både når de leser og når de skal utforme og skrive egne tekster som følger et gitt mønster valgt ut av hensiktsmessighet. En skriveramme vil kunne være et didaktisk støtteverktøy i elevers skriveprosess der den tilbyr formstøtte, utvikling av vokabular og assistanse til å strukturere innhold i teksten. Skriverammens hensikt er å være et stillas for elevene i deres utvikling av tekstuell og skriftlig kompetanse, men skal etter hvert arbeide mot sitt hovedmål som er å gjøre elevene til selvstendige skrivere. Spørsmålet blir hvordan elevene gjør nytte av denne skriverammen og på hvilken måte skriverammen vil kunne fungere læringsfremmende eller hemmende. I denne masterstudien har jeg valgt å sammenligne en skoleklasses tekster der de ikke har brukt skriverammer og der de har tatt i bruk støtteverktøyet. Med dette er ønsket å se forskjeller og spore endringer i elevenes motivasjon for skriving og tekstkompetanse. Masteroppgaven har som formål å svare på følgende problemstilling: Hvordan benytter elevene seg av og på hvilken måte påvirker skriverammer elevenes evne til å strukturere fagtekst? Og hvordan kan skriverammer påvirke motivasjon for skriving? In the Norwegian curriculum, writing is essential to be able to acquire knowledge. Historically, the Norwegian subject has been set responsible for educating and strengthening the student`s writing skills and making them literate, but from the newer curricula we see a change in the understanding of responsibility; it is no longer the Norwegian subject that stands alone, there is a general understanding that reading and writing are skills that is necessary regardless of subject in order to be able to acquire and process knowledge. During their school years, the students will interpret, create and make different types of text, both when they read for themselves but also in their own creative writing. When writing their own text, they will have to follow a given pattern chosen out of appropriateness. A writing frame could be a didactic support tool in students' writing process where it offers support in how to put their text together, offer vocabulary development and assistance in structuring content in the text. The purpose of the writing frame is to be a scaffold for the students in their development of textual and written competence. The writing frame, or the scaffolding will eventually work towards its main goal which is to make the students independent writers that has little to no need of help and support in their writing. The question is how the students benefit from this and in what way the writing frame will be able to function as a learning encouragement or inhibitor. In this master's study, I have chosen to compare 5th grade students and their texts where they have not used writing frames and where they have used the support tool. With this, the desire is to see differences and track changes in students' motivation for writing and text competence. The purpose of the master's thesis is to answer the following research question: How do students use writing frames and in what way do writing frames affect the students' ability to structure a subject text? And how can writing frames affect student`s motivation towards writing?en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectSkriverammeren_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectSkriveferdigheteren_US
dc.subjectTekstkompetanseen_US
dc.subjectSkrivestøtteen_US
dc.title"Men til og med en kråke gjør et svalestup iblant". En komparativ studie av elevers faglige utbytte knyttet til tekstkompetanse og motivasjon for skriving ved bruk av skriverammeren_US
dc.title.alternativeBut even a crow can make a swan dive. A comparative study of students' academic benefits related to literacy and motivation towards writing by using writing framesen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber124en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel