Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorFredriksen, Bendik
dc.contributor.authorHaukelid, Greger
dc.date.accessioned2023-01-24T15:10:50Z
dc.date.available2023-01-24T15:10:50Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3045970
dc.description.abstractDette er en masteroppgave i skolerettet utdanningsvitenskap med fordyping i faget musikk og musikkdidaktikk, som er skrevet ved OsloMet – storbyuniversitetet. Området som skal besvares, er hvordan læreren kan legge til rette for å bruke elevtilbakemeldinger i undervisning. Derfor har oppgaven følgende problemstilling: «Hvordan legger læreren til rette for elevenes tilbakemeldinger i musikkundervisningen, og hvordan brukes disse i planlegging av undervisning?». Innenfor elevenes tilbakemeldinger og lærerens planlegging, finnes det temaer som er viktige på ulike måter. Lærerens måte å ta imot tilbakemeldingene på og hva han velger å gjøre med dem, er den ene siden av tematikken. Elevenes mulighet til å påvirke klassekulturen ut ifra forutsetningene deres, viser den andre siden. Denne oppgaven handler om hvordan elevenes tilbakemeldinger påvirker lærerens tilrettelegging av den enkelte time. Videre viser den hvordan tilbakemeldinger kan være informasjon til planlegging av undervisning. Denne studien om tilbakemeldinger tar i bruk kvalitativ metode, og har intervjuer av fire lærerinformanter. Disse intervjuene gir informasjon om lærernes erfaringer med tilbakemeldinger i deres klasserom. Intervjuene har blitt transkribert, som gir mulighet for analyse av innholdet. Ved bruk av en kodingsprosess har det kommet frem resultater, som er materiale for drøfting i sammenheng med teori. Forskningslitteraturen som har blitt brukt, tar for seg tilbakemeldinger i teksten som handler om musikkfaget, samt noe generell musikkpedagogikk. I tillegg har det blitt brukt pedagogisk litteratur som ikke bare gjelder for musikkfaget. Studien viser at om man tar hensyn til forutsetningene som klassen består av, kan man få en klassekultur hvor tilbakemeldinger er akseptert. Lærerens mulighet til å legge til rette for elevenes tilbakemeldinger er avhengig av elevens syn på mestring i musikkfaget, og læreren som behjelpende faktor. En lærer som stiller spørsmål på en åpen måte, kan føre til at eleven får lyst til å gi tilbakemeldinger om låtforslag. At eleven selv bidrar, kan motivere den til å holde på videre med undervisningsaktiviteten. En lærer med en god relasjon til elevene sine kan bruke elevtilbakemeldingene som informasjon til planlegging av timene sine. Dette er informasjon til lærerens planlegging om eleven synes det er lønnsomt å gi tilbakemeldingen, og læreren er tydelig i sitt syn på musikkfaget. This is a master thesis on school-oriented educational science with music as the decisive subject, from Oslo Metropolitan University. The English title reads: “Teachers’ facilitation of pupils’ feedback in school music education”. It is therefore directed on the field of pupils’ feedback. The topic question is: “How can the teacher facilitate the use of pupils’ feedback in music education, and how can the teacher use that feedback in their preparational work prior to teaching?”. The themes considering puils’ feedback and the teachers’ lesson planning consider different aspects. The way that the teacher receives the feedback and what he or she decides to do with it, is one case. How the pupils can influence their own class culture based on the development of their cognitive capabilities, is another. This study is about pupils’ feedback, that is a source of information that can influence the teachers planning. This is a qualitative study with four participating teachers. The interviews show the experience of the teachers in their classrooms. The transcriptions, coding and analysis produced, have been used alongside research literature. The research literature that is used in this study involve pupils’ feedback in music education and more general pedagogical literature. This study shows that taking the development of pupils’ cognitive capabilities into consideration, can lead to class culture where pupils feedback is accepted. How a teacher can facilitate pupils’ feedback is dependent on how the student master the activity, and the teacher’s ability to help the student. When the teacher asks open questions, the student might be willing to add song suggestions. A student contributing to class, can make the student more motivated to continue further educational activity. A teacher with a good relation to her students can use this kind of information for his preparational work of making a lesson. This can happen when the student sees the value of giving feedback to the teacher, and the teacher shows that he is honest about his perspective on music in education.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - storbyuniversiteteten_US
dc.subjectTilbakemeldingeren_US
dc.subjectPlanleggingen_US
dc.subjectMotivasjonen_US
dc.subjectInternaliseringen_US
dc.subjectKlassekulturen_US
dc.subjectTilbakemeldingskulturen_US
dc.subjectMedvirkningen_US
dc.titleLærerens tilrettelegging av elevtilbakemeldinger i musikkundervisningenen_US
dc.title.alternativeTeachers’ facilitation of pupils’ feedback in school music educationen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber108en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel