Show simple item record

dc.contributor.authorLafton, Tove
dc.contributor.authorLaski, Alona Krieken
dc.date.accessioned2023-01-20T13:01:02Z
dc.date.available2023-01-20T13:01:02Z
dc.date.created2021-07-03T15:40:07Z
dc.date.issued2021-06-16
dc.identifier.citationUNIPED. 2021, 44 (2), 94-103.en_US
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3044963
dc.description.abstractArtikkelen undersøker om et dramaturgisk perspektiv kan utvide forståelsen av aktiv læring i høyere utdanning. Både dramaturgen og lærerutdanneren har som arbeidsoppgave å aktivere et faglig innhold slik at handlinger, kommunikasjon, opplevelser og læring igangsettes hos deltagerne. Med utgangspunkt i fortellingsmontasjer utviklet fra dokumentasjon av egen undervisning, diskuterer vi hvordan et dramaturgisk perspektiv kan bidra til å analysere narrativene. Praksis ved og tenkning om studentlæring utfordres, og ideer om hvordan kunnskapsprosesser oppstår i rommet mellom teori, praksis, lærer og student revitaliseres. Avslutningsvis diskuterer vi implikasjoner funnene kan ha for universitetspedagogikken, med særlig henblikk til betydningen av å forske på egen undervisningspraksis. This article examines whether a dramaturgical perspective can lead to a broader understanding of active learning in higher education. The pedagogical and practical task of both the dramaturge and the educator is to transfer specialist content into actions, communication, experiences and learning together with their audiences. Focusing on narratives from our own teaching praxis, we discuss whether or not there is potential in analysing these narratives through the application of a dramaturgical vocabulary. Practices and conceptions of active learning are challenged and renewed at the same time as we revitalise ideas around how knowledge processes arise in the interspace between theory, practice, teacher and student. To conclude, we discuss the implications our findings might have for university pedagogy, with a particular view to the importance of examining one own teaching practices.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.ispartofseriesUNIPED;Årgang 44, nr. 2-2021,
dc.relation.urihttps://www.idunn.no/doi/10.18261/issn.1893-8981-2021-02-02
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectStudentlæringen_US
dc.subjectDramaturgiske perspektiveren_US
dc.subjectNarrativ forskningen_US
dc.subjectUnderviserrollenen_US
dc.subjectHøyere utdanningen_US
dc.subjectStudent learningen_US
dc.subjectDramaturgical perspectivesen_US
dc.subjectNarrative inquiryen_US
dc.subjectTeachingen_US
dc.subjectHigher educationen_US
dc.titleAktiv læring her og nå, men hva aktiveres for fremtiden? Dramaturgiske perspektiver på underviserens rolle i meningsskapende undervisningspraksiseren_US
dc.title.alternativeActive learning here and now, but what about the future to come? Dramaturgical perspectives on the teacher role in meaning making processesen_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.rights.holder© 2021 Author(s)en_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2021-02-02
dc.identifier.cristin1920191
dc.source.journalUNIPEDen_US
dc.source.volume44en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber94-103en_US


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal