Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorMoberg, Karolin Elisabeth
dc.contributor.authorVogt, Kristoffer Chelsom
dc.date.accessioned2023-01-20T08:46:33Z
dc.date.available2023-01-20T08:46:33Z
dc.date.created2022-11-11T10:03:44Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationhttps://www.idunn.no/doi/epdf/10.18261/ntu.3.2.3en_US
dc.identifier.issn2535-8162
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3044820
dc.description.abstractSpørreundersøkelser viser at gutter bruker mindre tid på skolearbeid og mer tid på dataspill enn jenter. Tidsbruk på skolearbeid og dataspill blir likevel i liten grad undersøkt og drøftet i sammenheng i forskningslitteraturen. I denne artikkelen brukes intervjuer med åtte norske gutter på 16-18 år som alle har middels eller gode skolekarakterer, samt intervjuer med fire av deres mødre, til å utforske den samfunnsmessige bakgrunnen for mønstre i gutters tidsbruk. Tidsbruksforskningen (Cornwell, Gershuny & Sullivan, 2019) og da særlig analyser av tidsbruksmønstre som kjønnede (Wærness, 2017), utgjør studiens teoretiske utgangspunkt. En grunnleggende innsikt i tidsbruksforskningen er at ulike aktiviteter må prioriteres mot hverandre. Vår analyse viser at dataspill (ofte kombinert med chatting, og tidvis multitasket med skolearbeid) fremsto som den dominerende aktiviteten i guttenes fritid. Både organiserte fritidsaktiviteter og strukturerte familieaktiviteter så ut til å kunne ha balanserende funksjoner. Guttene ble motivert og tiltrukket av gaming-verdens kjønnede fellesskap (brorskap), samt av den klare frihet fra foreldres kontroll som de fant der. Guttenes motivasjon for skolearbeid på fritiden var på den annen side preget av en ubekymret letthet i deres overordnete innstilling til skole og utdanning.en_US
dc.description.abstractNational and international surveys show that boys spend less time on homework and more time on computer games than girls. However, the different motivations for and implications of time use on these activities have mostly been investigated in separate research fields. In this article, interviews with eight Norwegian boys aged 16-18, who all have average or good school grades, as well as interviews with four of their mothers, are used to explore questions of gender and time use in social context. Time use research (Cornwell, Gershuny & Sullivan, 2019), and in particular the analysis of time use patterns as gendered and relational (Wærness, 2017), constitutes the study’s theoretical starting point. Our analysis shows that computer games (often combined with chatting, and occasionally multi-tasked with homework) was the dominant activity in the boys’ leisure time. Gaming time was balanced by time spent on organized leisure activities and/or structured family activities. The boys were motivated and attracted by the gendered communities (brotherhoods) of the gaming world, as well as by its offer of freedom from parental control. The boys’ motivation for homework, on the other hand, seemed related to a more general carefree attitude toward school and education.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/deed.no*
dc.subjectGutteren_US
dc.subjectSkolearbeiden_US
dc.subjectDataspillen_US
dc.subjectTidsbruken_US
dc.titleGutters tidsbruk på dataspill og skolearbeiden_US
dc.title.alternativeBoys’time spent on computer games and homeworken_US
dc.typePeer revieweden_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextpreprint
cristin.fulltextpreprint
cristin.qualitycode1
dc.identifier.doi10.18261/ntu.3.2.
dc.identifier.cristin2072284
dc.source.journalNordisk tidsskrift for ungdomsforskning (NTU)en_US
dc.source.volume3en_US
dc.source.issue2en_US
dc.source.pagenumber171-189en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell 4.0 Internasjonal