Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLøndal, Knut
dc.contributor.authorAsbjørnsen, Emil Røe
dc.date.accessioned2023-01-19T14:42:31Z
dc.date.available2023-01-19T14:42:31Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3044722
dc.description.abstractFormålet med denne masteroppgaven har vært å undersøke hvilke erfaringer kroppsøvingslærere på videregående skoler har hatt med sin kroppsøvingsundervisningspraksis gjennom koronapandemiens restriksjoner og nedstengninger. Informantene i prosjektet har vært fire kroppsøvingslærere fra to videregående skoler i Oslo. De har alle en mastergrad i kroppsøving, men de har varierende alder og undervisningserfaring. Deres erfaringer med kroppsøvingsfaget gjennom koronapandemien har frembrakt nyttig kunnskap til prosjektets problemstilling. Deres besvarelser har blitt diskutert opp mot tidligere forskning, tiltakene i koronapandemien og teori. Denne masteroppgaven tar for seg hvordan kroppsøvingslærerne har praktisert kroppsøvingsfaget gjennom koronapandemien. Dette har blitt undersøkt i forhold til myndighetenes håndteringer av koronapandemien med de restriksjoner det medførte, og hvilken betydning det har hatt for kroppsøvingslærerpraksisen. Videre har jeg studert rammefaktorenes rolle i gjennomføringen av undervisningen og hvordan disse har påvirket hva kroppsøvingslærernes ser på som gjennomførbart. Jeg har også undersøkt hvordan den didaktiske situasjonen mellom kroppsøvingslærerne, innholdet og elevene har forandret seg gjennom koronapandemien. Resultatene viser at koronapandemien i stor grad har påvirket kroppsøvingslærernes undervisningspraksis. Kroppsøvingslærerne erfarte at arbeidsmengden økte under koronapandemien, og at kontakten mellom dem og elevene ble kald og instrumentell. Hjemmeundervisningen i kroppsøving bestod ofte av praktiske oppgaver som elevene måtte løse på egen hånd og levere inn en rapport om. Kompetansemålene ble nedprioritert og oppgavene var som regel at elevene skulle gjøre en valgfri fysisk aktivitet. I stedet for å være et fag med vekt på kroppslig læring, har kroppsøvingsfaget under koronapandemien vært et aktivitetsfag. Det synes som fokuset har vært på fysisk aktivitet i stedet for på kroppslig læring. Kroppsøvingslærerne erfarte også at vurderingsgrunnlaget i faget ble tynnere og innsatsen til elevene ble vurdert ut ifra oppgavene som de leverte inn til kroppsøvingslærerne. The purpose of this master thesis has been to investigate the experiences of physical education teachers in upper secondary schools with their physical education teaching practice through the restrictions and lockdowns of the corona pandemic. The participants in this project were four physical education teachers from two upper secondary schools in Oslo. They all have a master's degree in physical education, but they have varying ages and teaching experiences. Their experiences with the physical education subject through the corona pandemic have produced useful knowledge of the project's problem. Their answers have been discussed against previous research, the measures in the corona pandemic as well as theories. This master thesis deals with how the physical education teachers have practiced the physical education subject through the corona pandemic. This has been investigated in relation to the authorities' handling of the corona pandemic with the restrictions it entailed, and what significance it has had for the physical education practice. Furthermore, I have studied the role of the framework factors in the implementation of the teaching and how these have influenced what the physical education teachers see as feasible. I have also investigated how the didactic situation between the physical education teachers, the content and the students has changed through the corona pandemic. The results show that the corona pandemic has greatly influenced the teaching practice of physical education teachers. The physical education teachers experienced that the workload increased during the corona pandemic, and that the contact between them and the students became cold and instrumental. Home teaching in physical education often consisted of practical tasks that the students had to solve on their own and then hand in a report on. The competence goals were downgraded and the tasks were usually that the students should do an optional physical activity. Instead of being a subject that emphasize bodily learning, physical education under the pandemic has been a subject about activity as such. It seems like physical activity has been focused instead of bodily learning. The physical education teachers also experienced that the assessment basis in the subject became thinner and the efforts of the students were assessed on the basis of the assignments they submitted.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectKroppsøvingen_US
dc.subjectVideregående skoleen_US
dc.subjectKoronapandemien_US
dc.subjectRestriksjoneren_US
dc.subjectNedstengningeren_US
dc.subjectPhysical educationen_US
dc.subjectUpper secondary schoolen_US
dc.subjectRestrictionsen_US
dc.subjectLockdownsen_US
dc.titleKroppsøving i koronapandemien. En kvalitativ studie om kroppsøvingslærere i videregående skole sine erfaringer med sin undervisningspraksis gjennom koronapandemiens restriksjoner og nedstengningeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber117en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel