Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPalm, Kirsten
dc.contributor.advisorKarlsen, Kristine Høeg
dc.contributor.authorKokvoll, Eline
dc.date.accessioned2023-01-19T10:30:33Z
dc.date.available2023-01-19T10:30:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/11250/3044549
dc.description.abstractFormålet med dette masterprosjektet har vært å utvikle kunnskap om hvordan lek og skriving kan forenes i en lekbasert pedagogikk for de yngste elevene i skolen. Kunnskap om sammenheng mellom lek og læring etterlyses spesifikt av forskere (Lillejord et al., 2018). For å forsøke å imøtekomme denne etterlyste kunnskapen har jeg sammen med en førsteklasselærer planlagt et lekbasert undervisningsopplegg som læreren har gjennomført i sin førsteklasse. Formålet har vært å se om denne leken kan stimulere til kommunikativ skriving. Oppgaven søker å svare på følgende problemstilling: «Hvordan kan veiledet lek stimulere til kommunikativ skriving i førsteklasse?». Aksjonsforskning har blitt benyttet som den vært overordnete metodologien i prosjektet. Selve planleggingen av det lekbaserte undervisningsopplegget har vært inspirert av didaktisk designforskning. Datamaterialet er samlet inn gjennom seks faser i aksjonsforskningssyklusen, der intervju med læreren og deltakende observasjon er benyttet. Elevenes stemmer har også blitt løftet fram gjennom elevintervju. De viktigste funnene fra prosjektet er hvordan leken i seg selv er en viktig motivasjonsfaktor for elevenes skriving. Leken er med på å skape en meningsfull skrivesetting for elevene, der formålet med skrivingen kommer tydelig fram, nemlig at skriften brukes til å kommunisere. Det kommer også fram hvordan leken skaper en setting der det blir naturlig for elevene å samhandle om skrivingen. Gjennom denne samhandlingen støtter og inspirerer elevene hverandre i skriveprosessen. Disse to faktorene fører til at elevene produserer lengre og flere tekster, og også at de gjennom samhandlingen med andre gjør språklige oppdagelser som trolig kan hjelpe dem videre i skriveutviklingen. The aim of this thesis has been to develop knowledge on how guided play and writing can be united into a play-based pedagogy for the youngest pupils at school. Knowledge about the connection between play and learning is specifically in demand among scientists (Lillejord et al., 2018). To accommodate this requested knowledge, I have, together with a 1st grade teacher, planned a play-based lesson plan which the teacher conducted in her 1st grade. The purpose was to see whether this type of play could stimulate to communicative writing. This thesis aims to answer the following thesis question: “How can guided play stimulate to communicative writing in 1st grade?”. The methodology used throughout this project has been action research. The planning of the lesson plan has been inspired by Didactical Research Design. The data material is collected through six phases in the action research cycle, where interviews with the teacher and observation has been used. The pupils have also shared their experiences through interviews. The most important findings from this project are how guided play is an important motivational factor for the pupils and their writing. Guided play creates an atmosphere where writing seems meaningful, and the purpose of writing comes out clearly; the fact that writing is used for communicating. In addition to this, the project also shows that guided play creates a setting where writing becomes a natural interaction among the pupils. Through this interaction, the pupils are supporting and inspiring each other in the writing process. These factors all lead to the pupils producing longer texts and more writing. Through this interaction with other pupils, they are making linguistic discoveries which most likely will help develop their writing process further.en_US
dc.language.isonoben_US
dc.publisherOsloMet - Storbyuniversiteteten_US
dc.subjectVeiledet leken_US
dc.subjectKommunikativ skrivingen_US
dc.titleVeiledet lek og kommunikativ skriving i førsteklasseen_US
dc.title.alternativeGuided play and communicative writing in 1st gradeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.description.versionpublishedVersionen_US
dc.source.pagenumber121en_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel