Fra framtidsforestilling til fingerferdighet: Å bli «digital først» i en norsk nyhetsredaksjon
Peer reviewed, Journal article
Published version
Date
2022-08-10Metadata
Show full item recordCollections
Original version
Norsk Antropologisk Tidsskrift. 2022, 33 (2), 123-138. https://doi.org/10.18261/nat.33.2.4Abstract
Med utgangspunkt i en overordnet teknologisk strategi i en norsk nyhetsorganisasjon kalt «digital først», viser denne artikkelen hvordan digital teknologi påvirket ferdigheter, relasjoner og perspektiver i avisredaksjonen over tid. «Digital først» ble sett på som både forestillinger om framtida og som kroppsliggjort kunnskap, og artikkelen går inn i disse opplevelsene for å brette ut kompleksiteten rundt digital teknologi. Artikkelen er basert på ett års feltarbeid, i 2017, samt lengre kjennskap til avisredaksjonen, fra 2013, og lener seg både på klassiske studier og nyere antropologisk forskning av teknologi. Feltarbeidet ble utført i en tid der usikkerhet og «mediekrisa» preget diskursen i avisbransjen. Behovet for å forstå og møte det ukjente med bruk av teknologi preget forståelser i redaksjonen fram til «digital først» på «magisk» vis begynte å fungere. Artikkelen følger denne overgangen og viser at «det digitale» må forstås som del av de sosiale relasjoner og prosesser det inngår i, inkludert vår kroppslige opplevelse.
Based on an overall technological strategy in a Norwegian news organization called “digital first”, this article shows how digital technology affected skills, relationships and perspectives in the newsroom over time. “Digital first” was seen as both future anticipations and as embodied knowledge and the article goes into these experiences to unfold the complexity around digital technology. The article is based on one year of fieldwork, in 2017, as well as affiliation with the newspaper organization, from 2013, and leans on both classical studies and recent anthropological research of technology. The fieldwork was carried out at a time when uncertainty and the “media crisis” characterized the discourse in the newspaper industry. The need to understand and meet the unknown with the use of technology characterized understandings in newsroom until “digital first” in “magical” ways began to work in practice. The article follows this transition and shows that “the digital” must be understood as part of the social relationships and pro cesses, including our bodily experience.