Barnehagelærere med masterutdanning: Omfang, rekruttering og tilrettelegging i barnehagen
Research report
Published version
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/11250/3028033Utgivelsesdato
2022-10-26Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Rapporten tar utgangspunkt i myndighetenes mål om å øke andelen barnehagelærere med masterutdanning i barnehagen, og går igjennom tilgjengelige data om antall barnehagelærere med en slik utdanning. Rapporten tar også for seg barnehagenes rekruttering, bruk og tilrettelegging for denne gruppen. Kildematerialet for rapporten er tidligere analyser av registerdata om barnehagelæreres utdanningsnivå, en gjennomgang av Database for statistikk om høyere utdanning (DBH) for å få oversikt over kandidater med en fullført barnehagefaglig masterutdanning, samt en surveyundersøkelse sendt til styrere i 4713 barnehager.
Myndighetenes strategier
Fra 2013 til 2021 har Kunnskapsdepartementet lansert to strategier som berører masterutdanning knyttet til arbeid i barnehagen – «Kompetanse for framtidens barnehage» (2013) og «Barnehagen mot 2030» (2021). «Kompetanse for framtidens barnehage» formulerte to hovedmål, 1) å heve kompetansen for alle ansatte som jobber i barnehagen, samt 2) øke statusen for arbeid i barnehage. Denne strategien lanserte ingen spesifikke mål om å øke andelen av ansatte med masterutdanning. Strategien ble revidert i 2017 der det ble formulert et mål om at flere barnehagelærere i barnehagen har kompetanse på mastergradsnivå. Det ble også formulert mål om å utvikle masterprogrammer som bygger på barnehagelærerutdanningen samt å innrette videreutdanningen slik at de kan inngå i ulike mastergrader. I strategien Barnehagen mot 2030 ble disse målene i hovedsak gjentatt, og det ble i tillegg lagt til et mål om å tilrettelegge for ansatte med mastergrad, slik at de blir i barnehagen.
Det skilles i liten grad mellom ulike typer masterutdanning knyttet til målet om å øke barnehagens andel av barnehagelærere med en slik utdanning. Men myndighetenes mål om å satse på masterutdanninger som bygger på barnehagelærerutdanningen kan imidlertid være et steg i retning av en integrert femårig barnehagelærerutdanning, lik den man har på skolefeltet. Det er per i dag ingen juridiske krav om utdanning på masternivå for å bekle stillinger i barnehagen, og en integrert femårig master ligger antakelig et stykke fram i tid. Det er imidlertid mulig å ta noen steg i en slik retning blant annet ved å opprette stillinger og utvikle arbeidsoppgaver der masterkompetanse etterspørres i barnehagen.
Antall barnehagelærere med masterutdanning
Antall barnehagelærere med tilleggsutdanning på masternivå har steget de 20 siste årene. I 2005 utgjorde disse 1,5 prosent av alle utdannede barnehagelærere (575 personer). I 2007 var dette antallet steget til 905 barnehagelærere (2,3 prosent av utdannede barnehagelærere). I 2012 var tallene 1974 barnehagelærere med masterutdanning (4,3 prosent av alle utdannede barnehagelærere). Det er ikke utarbeidet noen samlet oversikt over antall barnehagelærere med tilleggsutdanning på mastergradsnivå etter 2012. Det behøves her en gjennomgang av registerdata for å få kunnskap om utviklingen etter 2012.
Det har vært et uttalt mål å satse på masterutdanninger som bygger på barnehagelærerutdanningen, og vi har foretatt en gjennomgang av Database for statistikk om høyere utdanning (DBH) knyttet til tidligere og eksisterende barnehagefaglige studieprogrammer på masternivå. Denne gjennomgangen viser at det er utdannet 647 personer ved disse programmene i perioden 2000–2021.
5
Masterutdannede ansatt i barnehagen
Et økende antall av de masterutdannede barnehagelærerne har valgt å arbeide i barnehagen. I 2005 var 6,8 prosent av alle masterutdannede barnehagelærere ansatt i barnehagen. I 2012 var dette steget til 17,1 prosent. Det finnes ikke sikre tall på denne andelen etter 2012. Men undersøkelser, inkludert vår egen survey, viser at det finnes masterutdannede barnehagelærere i rundt 20 prosent av barnehagene i 2022. I tillegg viser vår surveyundersøkelse at 12 prosent av barnehagene hadde minst én barnehagelærer som utdannet seg til master.
Det politiske ønsket om flere barnehagelærere med mastergrad har stor oppslutning og møter liten motstand blant styrerne. Samtidig viser undersøkelsen at få barnehager har gjennomført konkrete tiltak for å rekruttere barnehagelærere med masterutdanning. Kun 2 prosent av styrerne som ønsker barnehagelærere med master har utlyst stillinger der en masterutdanning ønskes eller kreves. Undersøkelsen viser også at svært få av de med masterutdanning har fått utviklet eller tilpasset sine egne arbeidsoppgaver i barnehagen. 15 prosent av styrerne svarer at de masterutdannede har fått en slik tilrettelegging, og kun én av ti har fått ekstra plantid. To av tre masterutdannede har fått lønnstillegg på bakgrunn av sin utdanning, og det vanligste lønnstillegget er 20 000 kroner på årsbasis.
Ønsket, men ikke satset på
Det politiske ønsket om flere barnehagelærere med masterutdanning i barnehagen følges i liten grad opp med konkrete tiltak. Barnehagens andel av barnehagelærere med masterutdanning kan antakelig i stor grad tilskrives barnehagelærernes egne ønsker og innsats for å skaffe seg en slik kompetanse, og i mindre grad et resultat av barnehagenes innsats.
Det mangler en tydelig og helhetlig strategi for å øke barnehagens andel av masterutdannede. På utdanningssiden anbefales det at videre diskusjon om satsning på master i større grad knyttes til hva slags rolle de med master kan spille i barnehagen, herunder også en vurdering av forholdet mellom barnehagefaglige masterutdanninger og et vidt spekter av andre typer masterutdanning. Tiltak i barnehagene kan være opprettelse av stillinger og oppgaver i barnehagen der masterkompetanse ønskes eller kreves. Det anbefales også at målet om å øke andelen av masterutdannede i barnehagen konkretiseres nærmere. Dette kan gjøres ved å sette mål om at en konkret andel av ansatte barnehagelærere skal ha en masterutdanning, eller ved at en konkret andel av barnehagene skal ha ansatt én eller flere masterutdannede barnehagelærere. This report is based on the governments' aim to increase the proportion of kindergarten teachers with a master's degree, and present available data on the number of kindergarten teachers with such an education. The report also deals with the kindergartens' recruitment, use and arrangements for this group. The source material for the report is previous analyzes of register data on the education level of kindergarten teachers, a review of the Database for Statistics on Higher Education (DBH) regarding people with a completed master's degree in kindergarten, and a survey sent to managers in 4,713 kindergartens.
Strategies
From 2013 to 2021, the Ministry of Education has launched two strategies that affect master's education related to work in kindergartens – Kompetanse for framtidens barnehage (2013) (Competence for the kindergarten of the future) and Barnehagen mot 2030 (2021) (Kindergarten towards 2030). The first strategy formulated two main goals, 1) to raise the competence of all employees who work in the kindergarten and 2) to increase the status of work in a kindergarten. This strategy did not launch any specific targets to increase the share of employees with a master's degree. The strategy was revised in 2017, where a goal was formulated that more kindergarten teachers have competence at master's degree level. Goals were also formulated to develop master's programs based on basic education for kindergarten teachers as well as to organize further education so that they can be included in various master's degrees. In the second strategy (Kindergarten towards 2030), these goals were repeated, but a new goal was added: to facilitate employees with a master's degree, so that they stay in the kindergarten.
There is little distinction between different types of master's education related to the goal of increasing the share of kindergarten teachers with such an education. However, the goal of investing in master's programs that are based on kindergarten teacher education can be a step in the direction of an integrated five-year kindergarten teacher education, like the one in the school field. As of today, there are no legal requirements for education at master's level to hold positions in kindergarten, and an integrated five-year master's degree is probably a long way off. However, it is possible to take some steps in such a direction, among other things, by creating positions and developing tasks where master's skills are especially desired.
Number of kindergarten teachers with a master's degree
The number of kindergarten teachers with additional education at master's level has risen over the past 20 years. In 2005, these made up 1.5 per cent of all trained kindergarten teachers (575 people). In 2007, this number had risen to 905 kindergarten teachers (2.3 per cent of qualified kindergarten teachers). In 2012, the figures were 1,974 kindergarten teachers with a master's degree (4.3 per cent of all qualified kindergarten teachers). No overall overview of the number of kindergarten teachers with additional education at master's degree level has been prepared after 2012. A review of register data is needed here to gain knowledge of the development after 2012.
Since it has been a stated goal to invest in master's programs based on kindergarten teacher training, we have carried out a review of the Database for Statistics on Higher Education (DBH) linked to previous and existing kindergarten study programs at master's level. This review shows that 647 people have been educated in these programs in the period 2000-2021.
7
Master's graduates employed in the kindergarten
An increasing number of the master's-educated kindergarten teachers have chosen to work in the kindergarten. In 2005, 6.8 per cent of all master's-educated nursery teachers were employed in the nursery. In 2012, this had risen to 17.1 per cent. There are no reliable figures on this proportion after 2012. But surveys, including our own survey, show that there are master's-educated kindergarten teachers in around 20 percent of kindergartens in 2022. In addition, our survey research shows that 12 percent of kindergartens had at least one kindergarten teacher who trained get a master's degree.
The political desire for more kindergarten teachers with a master's degree has great support and meets little opposition among the directors. At the same time, the survey shows that few kindergartens have implemented concrete measures to recruit kindergarten teachers with a master's degree. Only 2 percent of the directors who want kindergarten teachers with a master's degree have advertised positions where a master's degree is desired or required. The survey also shows that very few of those with a master's degree have developed or adapted their own work tasks in the kindergarten. 15 percent of directors respond that the master's graduates have received such an arrangement, and only one out of ten has received extra planning time. Two out of three master's graduates have received a salary supplement based on their education, and the most common salary supplement is NOK 20,000 on an annual basis.
Wanted, but not invested in
The political desire for more kindergarten teachers with a master's degree in kindergarten to a limited extent followed up with concrete measures. The kindergarten's share of kindergarten teachers with a master's degree can probably be attributed to a large extent to the kindergarten teachers' own wishes and efforts to acquire such competence, and to a lesser extent to a result of the kindergartens' efforts.
There is a lack of a clear and comprehensive strategy to increase the kindergartens share of master's graduates. On the education side, it is recommended that further discussion about investing in master's degrees is linked to what kind of role those with a master's degree can play in kindergarten, including an assessment of the relationship between master's degrees built on kindergarten education and a wide range of other types of master's education. Measures in the kindergartens can be the creation of positions and tasks in the kindergarten where a master's degree is desired or required. It is also recommended that the goal of increasing the proportion of master's graduates in kindergartens be made more concrete. This can be done by setting a target that a specific proportion of employed kindergarten teachers must have a master's degree, or by a specific proportion of the kindergartens must have employed one or more master's-educated kindergarten teachers.